۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

اصطلاحات بازرگانی حمل و نقل

اصطلاحات بازرگانی حمل و نقل بین المللی

در این مقاله قصد داریم اصطلاحات بازرگانی حمل و نقل و گمرک را بصورت خلاصه و مفید بیان کنیم.

اصطلاحات حمل و نقل بین المللی اگر تابحال کار بازرگانی و حمل و نقل انجام نداده اید با خواندن این مقاله می توانید با تمامی اصطلاحات این حوزه آشنا شوید و براحتی واردات و صادرات کنید.

اصطلاحات بازرگانی حمل و نقل

اصطلاحات بازرگانی حمل و نقل

آن دسته از اصطلاحات بازرگانی حمل و نقل که دانستنش لازم و ضرروی است در ادامه آورده شده است:

پروفرما اینویس: پروفرما اینویس همان پیش فاکتور فروش است که در آن اقلام خریداری شده، وزن، نحوه حمل و نقل، هزینه ها و … برای اطلاع خریدار درج شده است.پیش فاکتور قبل از ارسال یا تحویل کالا برای خریداران فرستاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با پروفرما به صفحه پروفرما اینویس مراجعه نمایید.

اینویس: فاکتور یا اینویس همان سند نهایی است که شیپر برای دریافت هزینه محصولات خریداری شده یا خدمات ارائه شده به خریدار می دهد.اگر فاکتور حاوی نام فروشنده و مشتری، توضیحات و قیمت کالا و شرایط پرداخت باشد می تواند بعنوان یک سند قانونی در نظر گرفته شود.

پکینگ لیست: لیست عدل بندی یا پکینک لیست یک سند مهم است که در آن مواردی مثل وزن و ابعاد کالا، تعداد، نحوه بسته بندی و … ذکر شده است.

برای آشنایی بیشتر با لیست بندی به صفحه پکینگ لیست مراجعه نمایید.

EXwork: اکسورک یکی از اینکوترمزهای مهم می باشد که یعنی خریدار از جلوی درب فروشنده بار را تحویل می گیرد.کلیه هزینه های امور گمرکی مبدا برعهده خریدار است.

FOB: فروشنده کلیه کارهای حمل و نقل و امور گمرکی مبدا را انجام داده و بار را روی عرشه کشتی یا هواپیما در مبدا تحویل میدهد.

FCA : فروشنده بار را در جایی که از قبل تعیین شده(فرودگاه/بندر) تحویل داده اما کارهای گمرکی را انجام نمی دهد.

CPT: در این ترم شیپر یا فروشنده تمام کارهای ترخیص کالا در مبدا و حمل و نقل بار به مقصد را انجام می دهد.شرکت حملی که شیپر انتخاب می کند بسته به نوع حمل و نقل خطوط کشتیرانی، هوایی و … است.

CFR: این اصطلاح فقط برای حمل و نقل دریایی است و به این معنا می باشد که فروشنده بایستی کارهای گمرکی را انجام دهدو تمام هزینه ها و کرایه حمل کالا تا بندر مقصد را بپردازد.

DDU: یک اصطلاح بین المللی قدیمی است که در آن فروشنده موظف است کالا را صحیح و سالم به مقصد مورد نظر برساند و خطرات احتمالی را بر عهده بگیرد.همچنین تمام هزینه های حمل و نقل هم فروشنده باید بپردازد اما مجبور نیست که تشریفات گمرکی را انجام دهد.

DDP: در این روش فروشنده بایستی کالا را به مکانی که قبلا با خریدار توافق کرده حمل کند و تمام تشریفات گمرکی واردات را نیز هم انجام دهد.

DAP: بر اساس قوانین اینکوترمز فروشنده کارهای ترخیص در مبدا را انجام داده و کالا را به محل توافق شده با خریدار انتقال می دهد اما کارهای ترخیص واردات و مالیات احتمالی بعهده فروشنده نیست.

اصطلاحات حمل و نقل بین المللی

اصطلاحات حمل و نقل بین المللی

اصطلاحات حمل و نقل بین المللی طولانی است اما ما فقط مهمترین آنها و چیزهایی که لازم است بدانید را بیان می کنیم:

GROSS WEIGHT: (گراس ویت) همان وزن ناخالص کالا است، یعنی وزن کالا به همراه بسته بندی می باشد.

NET WEIGHT: (نت ویت) به معنای وزن خالص کالا می باشد، یعنی وزن بار بدون بسته بندی است.

VOLUME: همان حجم کالامی باشد، برای مثال وقتی می گویند کالا چند CBM است منظور این است که حجم آن چند متر مکعب است . برای بدست آوردن volume بایستی طول، عرض و ارتفاع به متر  در همدیگر ضرب کنیم.

POD: مخفف port of discharge بوده و به معنای جاییست در مقصد که بار تخلیه می شود.

POL: مخفف port of loading است و به معنای بندر یا فرودگاه مبدا و جاییکه بارگیری انجام می شود.

ETA : مخفف Estimate Time Arrival است ، یعنی زمان تقریبی رسیدن کالا به مقصد.یعنی تخمین زده می شود که چه زمانی بار می رسد.

ETD : مخفف Estimate Time Departure می باشد و زمان تقریبی حرکت کالا به سمت مقصد را نشان می دهد و بیشتر در حمل دریایی استفاده می شود.

BL: (بارنامه دریایی) در حمل دریایی هنگام دریافت محموله از فرستنده یک بارنامه صادر می شود که به آن BL می گویند.

AWB: همان بارنامه هوایی یا قرارداد بین فرستنده و شرکت حمل است که توسط خط هوایی صادر می شود تا اطلاعات دقیقی راجع به محموله ارائه کند.

Forwarder: فورواردر یعنی کسی که کارهای مربوط به هماهنگی کالا را برای حمل انجام می دهد.فورواردر در برخی مواقع می تواند Carrier هم باشد.

Carrier: کریر کسی است که خودش وسیله ی حمل و نقل دارد و کالا را حمل می کند.

Goods: (گودز) به معنای کالا می باشد.

Surcharge: هر هزینه اضافی که به بار تعلق بگیرد را سوشارژ می گویند.مثلا برای حمل حیوان زنده هزینه  Surchargeدر نظر گرفته می شود چون حمل حیوان زنده گرانتر از کالای معمولی است.

Demurrage: تمامی صادرکنندگان و واردکنندگان کالا در قراردادشان یک مدت فری تایم دارند که موظف هستند در آن زمان مشخص بار را از بندر مقصد تحویل بگیرند و کانتینر را خالی کنند.اگر در این زمان این کار را انجام ندهند به آنها هزینه دموراژ می خورد.

Consignee: گیرنده کالا یا در واقع خریدار است.

SHIPPER: فروشنده کالا یا فرستنده بار محسوب می شود.

Transshipment: هرازچندگاهی وسیله حمل تغییر می کند مثلا بار بصورت زمینی به ترکیه می رود، سپس داخل یک تراک دیگر قرار می گیرد و به ایران فرستاده می شود.

Crossstuf: کراس استاف به این معنا است که هم وسیله حمل تغییر می کند و هم اسناد حمل(بارنامه و …).

switch bl: بعنوان مثال بار قرار است از آلمان به ایران فرستاده شود اما فروشنده نمیتواند به ایران بار ارسال کند.در چنین شرایطی یک بارنامه به طرف آلمانی ارائه می کنیم  که نشان می دهد بار برای شرکتی در دبی فرستاده می شود.همچنین یک بارنامه دیگر صادر می شود که بار از دبی به گیرنده در ایران ارسال می گردد.به این فرایند سوئیچ گفته می شود.

Reexport: بار به یک مبدا ثالث فرستاده می شود.مثلا برای بارهایی که قرار است به ایران برسند بار ابتدا به دبی می رود و از آنجا به ایران ارسال می شود.توجه داشته باشید که بار دردبی ترخیص نمی گردد فقط صادرات مجدد می شود.

اصطلاحات گمرکی

اصطلاحات گمرکی

قبل از آنکه در مورد اصطلاحات گمرکی صحبت کنیم اجازه دهید ببینیم گمرک چیست؟سازمان گمرک یک نهاد دولتی است که مسئول اجرای قوانین صادرات و واردات کالا بوده و موظف است برای انجام این فرآیندها عوارض یا مالیات دریافت کند.

حال سراغ اصطلاحات گمرکی مهم می رویم که باید برای ارسال هرگونه بار به خارج از کشور یا بالعکس آنرا بدانید.

اظهار کالا :

کسی که میخواهد بار را وارد یا صادر کند بایستی به گمرک اعلام نماید که چه کالایی دارد.فرایند اظهار کالا بصورت انلاین و با مراجعه به سامانه EPL انجام می گردد.

اظهارکننده:

اظهار کننده در واقع همان صاحب بار یا نماینده قانونی او است که بایستی با پر کردن فرم های اظهار کالا را به گمرک معرفی کند.

اظهارنامه ی اجمالی:

سندی است که توسط شرکت حمل ارائه می شود و در آن لیست محصولاتی که هنگام ورود یا خروج کالا بایستی بارگیری و یا تخلیه شوند آورده شده است.

اماکن گمرکی:

به کلیه ی مکان هایی مثل انبار، اسکله، فرودگاه، راه اهن و …که برای نگهداری بار و انجام تشریفات گمرکی تحت نظارت خود گمرک ساخته شده اند اماکن گمرکی می گویند.

ترخیص:

به کلیه امور گمرکی و کارهای خارج کردن کالا از انبارهای گمرک بهمراه تمام تشریفات گمرکی ترخیص می گویند.

ترخیصیه:

سندی است که طی آن شرکت حمل و نقل به گمرک اعلام می کند که گیرنده کالا می تواند تشریفات گمرکی را انجام دهد.

تشریفات گمرکی:

کلیه ی عملیاتی که برای وارد کردن یا صادر کردن بار باید انجام دهیم از جمله امور گمرکی و حمل بار.

کالای مجاز:

کالایی که بر اساس قوانین کشور به مجوز نیاز نداشته باشد و براحتی بتوان انرا وارد یا خارج کرد.

کالای مجاز مشروط:

کالاهایی که به کسب مجوز از نهادهای دولتی نیاز دارد.

کالای ممنوع:

کالاهایی که ورود یا خروج آن ممنوع می باشد.

هزینه های گمرکی:

هزینه هایی که به منظور حمل و نقل کالا برای آزمایش، انبارداری، پلمپ، قبض توزین، اشعه ایکس، مهر و موم و … پرداخت می شود هزینه های گمرکی گفته می شود.

 

اصطلاحات فورواردری چیست؟

در ابتدا اجازه دهید ببینیم فورواردر کیست؟ همانطور که در ابتدای این مقاله هم گفتیم فورواردر شرکتی است که کار حمل و نقل بارهای تجاری شرکت های دیگر را بر عهده می گیرد. مسئولیت محموله تا زمانی که به مقصد برسد بعهده فورواردر است.(این مسئولیت بر اساس اینکوترمزی که بین طرفین توافق شده مشخص می شود).

تمامی اصطلاحات حمل و نقل بین المللی و فورواردری یکی است.

اصطلاحات خرید خارجی

اصطلاحات خرید خارجی

در قسمت اول مقاله اصطلاحات خرید خارجی را تا حدی گفتیم مثل اینویس، پروفرما اینویس و پکینگ لیست.اما سایر اصطلاحات در مورد ترم های خرید است که باید برای مطالعه آن به مقاله زیر مراجعه کنید.

برای مشاهده اصطلاحات ترم های خرید اینجا کلیک کنید.

دانلود PDF اصطلاحات حمل و نقل بین المللی

دانلود PDF اصطلاحات حمل و نقل بین المللی

برای راحتی کاربران عزیز مرلید قسمت های مربوط به حمل و نقل این مقاله را در یک PDF جمع آوری کرده و برای دانلود قرار داده است تا بتوانید براحتی آنرا دانلود کرده و یا پرینت بگیرید.

نکته ای که باید توجه کنید این است که ما این اطلاعات را هر ماه بروزرسانی می کنیم و چنانچه می خواهید اطلاعات بروز داشته باشید می توانید هر ماه به این صفحه سر بزنید و مطالب جدید را دانلود نمایید.

لازم به ذکر است این مطالب بر مبنای قوانین اینکوترمز که هر چند سال یکبار منتشر می گردد آپدیت خواهد شد.سعی داریم مابقی اصطلاحات رایج حمل و نقل یا مطالب مرتبط را هم به مرور اضافه نماییم.

همچنین می توانیم از نظرات شما مخاطبین عزیز استفاده کنیم اگر معنای اصطلاح یا واژه ای را در حوزه حمل و نقل نمی دانید در کامنت ها از ما بخواهید که توضیحات مربوط به ان را داخل PDF قرار دهیم.

برای دانلود PDF اصطلاحات حمل و نقل بین المللی اینجا کلیک کنید.

2 دیدگاه دربارهٔ «اصطلاحات بازرگانی حمل و نقل بین المللی»

علی صادقی گفت:

درود بسیارعالی وساده سپاس

هادی گفت:

بسیار روان و عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *