۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

اینکوترمز 2020

اینکوترمز 2020

اگر تازه وارد کار صادرات و واردات شده اید اطلاع در مورد اینکوترمز 2020 برایتان ضروری است.

اینکوترمز چیست؟

اینکوترمز چیست؟

اینکوترمز حمل و نقل، اصطلاحات استانداردی است که برای واردات و صادرات بار که در قراردادهای فروش استفاده می شود. این اصطلاحات برای تعیین مسئولیت کالا (از فروشنده به خریدار) در طی فرایند حمل و نقل تهیه شده اند و مشخص می کنند که چه کسی باید هزینه های کالا و حمل و نقل آنها را پرداخت نماید.

اینکوترمز 2020

اینکوترمز اولین بار در سال 1936 توسط ICC منتشر شد و از آن به بعد به طور مداوم به روز می شود تا تغییرات محیط کسب و کار جهانی را اعلام کند.

اتاق بازرگانی بین‌المللی ICC ، آخرین نسخه اینکوترمز 2020 را منتشر کرد. این تغییرات از اول ژانویه 2020 به اجرا درآمده و تا آمدن ویرایش جدید در سال 2022 و پس از آن هم استفاده می‌شود.

اینکوترمز نقش حیاتی در دنیای تجارت جهانی ایفا می کند. لازم است که خریداران و فروشندگان Incoterms® 2010 یا Incoterms® 2020 را مطالعه کرده و به تعهدات هر کدام از طرفین آگاه شوند.

جدول اینکوترمز 2020

برای اینکه بخواهیم کلیه ی اینکوترمزهای 2020 را یاد بگیریم کافیست به عکس جدول اینکوترمز 2020 که در زیر آمده نگاهی بیندازیم.این عکس به زبان ساده و فارسی کلیه ی اینکوترمزها را توضیح داده است و دراینجا می توانیم وظایف فروشنده و خریدار را بصورت واضح مشاهده کنیم.این جدول باتوجه به آخرین تغییرات اینکوترمز بصورت اختصاصی از سایت مرلید منتشر شده که می توانید با مراجعه به آن خیلی راحت مفهوم اینکوترمزها را متوجه شوید.

جدول اینکوترمز 2020

همانطور که می بینید 11 تا اینکوترمز داریم که بیشترین مسئولیت برای فروشنده در DDP و کمترین مسئولیت در EXW می باشد.در EXW کلیه ی کارها برای حمل و ترخیص بر عهده خریدار است اما در DDP فروشنده کلیه ی کارهای مبدا و مقصد را انجام داده و بار را به ایران می رساند.تمامی بازرگانان و کسانی که در تجارت بین الملل فعالیت دارند تلاش می کنند که قیمت را به سمت پایین جدول سوق بدهند و از EXW دور شده و به DDP برسند تا نفع بیشتری از خرید خود ببرند البته فروشنده ها هم بیکار ننشستند و تلاش می کنند فروش را به سمت EXW ببرند.اما همواره باید توافقات درستی انجام شود تا دو طرف از معامله راضی باشند.

چنانچه هر جای جدول برای شما مبهم بود کامنت بگذارید و سوال خود را بپرسید تا بیشتر توضیح دهیم.همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شرکت مرلید تماس حاصل فرمایید.

فرق fob و exw

فرق fob و exw

همانطور که در جدول بالا می بینید در EXW تنها مسئولیتی که شرکت فروشنده دارد این است که اظهارات گمرکی بار را انجام دهد اما در برخی موارد برای بارهایی که از چین به ایران می آید فروشنده حتی این کار را هم انجام نمی دهد و خریدار مجبور است کار اظهار گمرکی را خودش انجام دهد و بابت آن هزینه بپردازد.اما بطور کلی در EXW فروشنده وظیفه دارد که اظهار گمرکی را انجام دهد.

اما در FOB نه تنها فروشنده موظف است کارهای اظهار گمرکی را انجام دهد بلکه باید کلیه ی کارهای حمل و نقل و تخلیه بار روی کشتی یا در هواپیما را انجام دهد.به اصطلاح گیرنده بار را آماده روی عرشه کشتی یا در هواپیما تحویل می گیرد و فقط باید کرایه حمل از فرودگاه یا بندر مبدا تا فرودگاه یا بندر مقصد را بپردازد.

در واقع در FOB کارهای زیر باید انجام شود:

-اظهارنامه گمرکی صادراتی

-هزینه حمل تا مکان توافق شده

-تخلیه در بندر یا مکان توافق شده

-بارگیری بر روی کشتی یا هواپیما

-حمل تا بارگیری

انواع اینکوترمز

انواع اینکوترمز

اینکوترمزهای زیادی وجود دارند اما رایج ترین و شناخته شده ترین اینکوترمزها FOB (Free On Board)، EXW (Ex Works) و FCA (Free Carrier) می باشند.

معمولا برای نمونه های تجاری از اینکوترمزها استفاده نمی شود، برای آشنایی بیشتر به مقاله ارسال نمونه کالا به خارج از کشور مراجعه نمایید.

عوامل موثر بر انتخاب اینکوترمز

شاید بپرسید کدام اینکوترمز برای من مناسب است؟انتخاب اینکوترمز به عوامل متعددی بستگی دارد که 3 مورد اصلی انرا بیان می کنیم:

  • نوع کالایی که ارسال می کنید
  • تجربه شما به عنوان یک فرستنده
  • رابطه شما با تامین کننده

fob چیست؟

fob چیست؟

فوب چیست؟حتما اسم آنرا شنیده اید اما آیا می دانید fob مخفف چیست؟ fob مخفف Free on Board می باشد. این اینکوترم بسیار رایج فقط برای حمل و نقل دریایی است و به این معناست که تا زمانیکه کالا در کشتی بارگیری نشده مسئولیت و هزینه ها بعهده فروشنده است اما به محض اینکه بار در کشتی بارگیری شد مسئولیت و هزینه های آن بر عهده خریدار می باشد.

در این روش خریدار، شرکت حمل مورد نظر خود را برای حمل کالا از بندر مبدا تا مقصد مشخص می کند.

چنانچه خریدار نقطه بارگیری مشخصی را تعیین نکرده باشد فروشنده می تواند بهترین نقطه در بندر را برای بارگیری انتخاب کند.

فروشنده در قبال اخذ مجوزهای لازم ، صدور اسناد بازرگانی ، بسته بندی و بارگیری، تشریفات گمرکی صادراتی، حمل اولیه کالا تا محل بارگیری تعیین شده و بارگیری کالا به روی کشتی در بندرتعیین شده در مبداء مسئول می باشد و باید هزینه های ترمینالی بندر را هم بپردازد.

fca چیست؟

fca چیست؟

fca چیست؟احتمالا اگر تازه وارد کار صادرات و واردات شده اید این اصطلاحات برایتان گیج کننده است.بهتر است اول ببینیم fca مخفف چیست؟اف سی ای معادل واژه انگلیسی Free Carrier می باشد.در این روش فروشنده مسئولیت صادرات محموله و کلیه مراحل قبل از آن را بر عهده دارد.

Fca توافقی است که در آن فروشنده موظف است محموله را به محل یا بندری که با خریدار توافق کرده است تحویل دهد.بدین منظور فروشنده کالا را در وسیله حمل و نقلی که خریدار در نظر گرفته است بارگیری می کند. پس از تحویل کالا، خریدار مسئولیت و هزینه‌ها را بر عهده می‌گیرد.بنابراین محیا کردن وسیله حمل و نقل، هزینه حمل و نقل و هزینه های بیمه به عهده خریدار می باشد.

لازم به ذکر است این اینکوترم برای همه حالت های حمل و نقل استفاده می شود.

cfr چیست؟

cfr چیست؟

cfr مخفف Cost and Freight و به معنای هزینه و حمل و نقل است.در cfr فروشنده موظف است کالا را در کشتی در بندر مبدأ تحویل دهد، هزینه حمل کالا را به بندر مقصد بپردازد و  کالا را برای صادرات ترخیص کند. زمانی که فروشنده کالا را در کشتی تحویل می دهد مسئولیت بار از گردن او ساقط شده و به خریدار منتقل می گردد.

خریدار می بایست کلیه هزینه های اضافی حمل و نقل از بندر مقصد اعم از ترخیص واردات و عوارض را پرداخت نماید.

تعهدات فروشنده عبارتند از:

  • کالا، فاکتور تجاری و اسناد
  • بسته بندی و علامت گذاری صادراتی
  • مجوزهای صادرات و تشریفات گمرکی
  • حمل و نقل قبل از بارگیری
  • عوارض
  • تحویل در بندر مقصد مشخص شده
  • مدرک اثبات تحویل بار
  • هزینه بازرسی قبل از حمل و نقل

تفاوت fca و fob چیست

تفاوت fca و fob چیست؟

  • FCA برای همه انواع حمل و نقل بکار می رود اما FOB مخصوص حمل و نقل دریایی یا آبی است.
  • در fob فروشنده زمانی می تواند بگوید که کالا را به خریدار تحویل داده که محموله را در کشتی بارگیری کرده باشد اما در fca فروشنده باید بار را در وسیله نقلیه ای که خریدار تهیه کرده است بارگیری کند و پس از آن مسئولیت بار با خریدار است.
  • در fca خطر آسیب رسیدن یا از دست دادن بار بعد از تحویل به خریدار منتقل می شود در حالیکه در fob فروشنده کالا را تا داخل کشتی می برد و احتمال آسیب رسیدن کاهش می یابد.
  • FCA و FOB هر دو از فروشنده می خواهند ترتیبی دهد تا کالاهای صادراتی توسط گمرک ترخیص شوند.

 

اینکوترمزهای دریایی

اگرچه اکثر اینکوترمزها را می توان برای همه نوع روش حمل و نقل استفاده کرد اما استثنا هم وجود دارد. FOB، FAS، CFR و CIF اینکوترمزهایی هستند که فقط برای حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می گیرند.

اینکوترمز 2020

اینکوترمز برای حمل و نقل هوایی

اینکوترمزهایی که معمولاً برای حمل و نقل هوایی استفاده می شوند عبارتند از:

EXW (Ex-works): در این اینکوترمز کمترین مسؤلیت برای فروشنده و بیشترین مسؤلیت برای خریدار  است که در آن خریدار، مسئولیت انبار فروشنده را بر عهده گرفته و از همه چیز از جمله حمل و نقل و بیمه مراقبت می کند.

 

(Carriage and insurance)CIP  : در این نوع اینکوترمز که با حرف C شروع می شود بیشتر پرداخت ها بر عهده فروشنده است. و CIP یعنی مسئولیت بیمه با فروشنده می باشد.

 

CPT (Carriage Paid To) : فروشنده کالا را به مقصد مورد نظر تحویل داده و کلیه هزینه‌های مربوط را پرداخت می کند. پس از تحویل ، مسئولیت کالا با خریدار است.

 

DDP (Delivered Duty Paid) : این نوع اینکوترمز که با حرف D اغاز می شود یعنی بیشترین مسئولیت را فروشنده بر عهده دارد. در واقع در DDP، فروشندگان تمام هزینه ها و خطرات حمل و نقل، بیمه و ترخیص کالا از گمرک را به دوش می کشند.

این تنها اینکوترمی است که فروشنده را به‌عنوان واردکننده در مقصد تعیین می کند.

 

DAP-(Delivered At Place): فروشنده هزینه های مربوط به حمل و نقل اصلی را می پردازد اما در قبال ترخیص کالا از گمرک مسئولیتی ندارد.

 

تفاوت fca و exw

تفاوت fca و exw

در این قسمت میخواهیم ببینیم تفاوت fca و exw چیست؟بر طبق قوانین Ex Works به محض اینکه فروشنده در محل فروش خود، کالا را به خریدار فروخت و تحویل داد دیگر هیچ تعهدی نسبت به خریدار نداشته و وظایفش را انجام داده است.یعنی خریدار خودش باید وظیفه بارگیری، صادرات و ترخیص را انجام دهد.بین تمام قوانین اینکوترمز، EXW هست که ریسک کمی برای فروشنده دارد و بیشتر مسئولیت ها گردن خریدار میفتد.

اما در fca فروشنده و خریدار بر سر محل تحویل کالا(بندر) توافق می کنند و فروشنده موظف است کلیه مراحل آماده سازی و صادرات محموله در مبدا را انجام دهد و بار را تا محل قرار حمل کند.پس از رسیدن کالا به نقطه مورد نظر خریدار تمامی ریسک ها و مسئولیت ها را عهده دار می شود.

FCA را  برای هر نوع حمل و نقلی، مانند حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی می توان استفاده کرد.شاید این اینکوترم مسئولیت و خطراتی برای خریدار داشته باشد اما از طرف دیگر دست خریدار را باز می گذارد تا هر شرکت حملی که بخواهد را برای حمل بارش انتخاب کند و با اینکار از هزینه هایش بکاهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *