۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

پروفرما اینویس چیست

پروفرما چیست

در این مطلب می خواهیم ببینیم پروفرما چیست؟

پروفرما چیست؟

پروفرما چیست؟

گاهی افراد در مورد اینکه پروفرما چیست و پروفرما اینویس چیست گیج می شوند درصورتیکه PRO FORMA به معنای سند موقت است و هیچ فرقی با پروفرما اینویس ندارد.

پیش از اینکه یک معامله بین فروشنده و خریدار انجام شود شرکت ها در مورد شرایط معامله مانند قیمت فروش، کل مبلغ قابل پرداخت، اطلاعات حمل و نقل، تخفیفات، تاریخ تحویل و … مذاکره می کنند. در نهایت یک پیش فاکتور که نشان دهنده توافق بین دو نفر است تهیه شده و به خریدار تحویل داده می شود.

در واقع فروشنده قبل از تولید کالا یا ارائه خدماتش ، پروفرما اینویس را به خریدار ارسال می کند و منتظر تایید می ماند.

چنانچه تمامی موارد ذکر شده در پروفرما مورد تایید خریدار بود به فروشنده اعلام می کند تا فاکتور فروش یا اینویس را صادر کند.

خریدار بعد از دریافت فاکتور فروش بایستی یک مبلغی را بعنوان بیعانه به فروشنده بپردازد تا فرآیند تولید محصول و ارائه خدمات آغاز گردد.

برای آشنایی بیشتربا مدارک حمل و فروش به صفحه پکینگ لیست مراجعه نمایید.

پروفرما اینویس چه زمانی صادر می شود؟

وقتی فروشنده در مورد مقدمات فروش با خریدار صحبت کرد پروفرما اینویس را صادر می کند تا خریدار بصورت کتبی از شرایط با خبر شود.اما چون جزئیات نهایی معامله توسط خریدار تایید نشده فروشنده نمی تواند برای فاکتور رسمی اقدام کند.

برای آَنایی با انوع شرکت حمل و نقل به صفحه لیست شرکتهای حمل و نقل بین المللی مراجعه نمایید.

چرا به پرفرما نیاز است؟

برای اینکه به اهمیت صدور پروفرما پی ببرید اجازه دهید مثالی بزنم.فرض کنید شما یک شرکت سازنده قطعات یدکی هستید و به محض دریافت سفارش بدون هیچگونه مذاکره و تاییدی از جانب خریدار شروع به ساخت قطعات می کنید.پس از تمام شدن فرایند تولید فاکتور را برای خریدار می فرستید اما خریدار ناراضی است و می گوید زمان تحویل دیر شده، مبلغ بالاست، شرایط پرداخت منصفانه نیست و …

در اینصورت اگر دو طرف به تفاهم نرسند تمامی محصولات تولید شده روی دست فروشنده می ماند.در صورتیکه اگر پیش فاکتور صادر میشد و خریدار و فروشنده بر سر خواسته هایشان توافق می کردند این اتفاق نمیفتاد.

نمونه پروفرما اینویس

نمونه پروفرما اینویس

برخلاف فاکتورهای دیگر که یکسری فیلدهای از پیش تعریف شده دارند، در پروفرما اینویس هر چیزی می تواند نوشته شود.

نمونه پروفرما اینویس یا پیش فاکتور شامل موارد زیر است:

  • عنوان سند”پیش فاکتور”
  • تاریخ صدور فاکتور و تاریخ انقضای آن
  • نام و ادرس فروشنده و شرکت
  • نام و ادرس خریدار و آدرس حمل و نقل
  • شرح محصول یا خدماتی که قرار است ارائه شود
  • قیمت اقلام
  • وزن و ابعاد محصولات
  • تخفیف در صورت وجود
  • روش حمل و نقل
  • تاریخ حمل بصورت تخمینی
  • مبلغ کل پرداخت با احتساب مالیات

نمونه proforma invoice

برای دانلود نمونه پروفرما اینویس اینجا کلیک کنید

ما سعی کردیم یک نمونه  peroferma invoice را برای شما قرار دهیم که تمامی مواردی که در بالا آورده شده داخل ان باشد.اما چیزی که باید بدانید این است که پروفرما اینویس خیلی وقت ها سلیقه ای تنظیم شده و با توجه به استانداردها طراحی نمی گردد.اما پروفرمایی که ما قرار دادیم خوب است و می تواند کارتان را راه بیندازد.نوع این فایل ورد و قابل ادیت است که می توانید هر زمان خواستید آنرا دانلود کرده و از آن استفاده نمایید.ضمن اینکه این فایل بدون هیچگونه لوگوی مرلید می باشد.

هرگونه نظر یا پیشنهادی دارید لطفا کامنت کنید.
نمونه پروفرما اینویس

تفاوت پروفرما و اینویس

در ابتدای این مقاله پروفرما یا پروفرما اینویس را تعریف کردیم اما هنوز نمی دانیم اینویس یا فاکتور تجاری چیست؟ پس قبل از اینکه تفاوت پروفرما و اینویس را بیان کنیم بهتر است ببینیم اینویس یعنی چه؟

اینویس یا فاکتور فروش که با عنوان فاکتور رسمی یا نهایی هم شناخته می شود یک سند تجاری قانونی است که معمولا پس از تایید پروفرما از جانب کانساینی(مشتری/خریدار)، توسط فروشنده صادر شده و برای خریدار فرستاده می شود.در این مرحله ممکن است خریدار یک بخشی از مبلغ کل را برای فروشنده واریز کند تا ساخت آن کالا شروع شود.

در برخی موارد هم فروشنده بعد از گرفتن تایید پروفرما کار ساخت محصول را انجام می دهد و بعد از اتمام فرایند تولید فاکتور فروش را برای خریدار ارسال کرده و مبلغ توافق شده را دریافت می کند.

عناوین کلیدی در فاکتور فروش شامل موارد زیر است:

  • شماره فاکتور
  • تاریخ فاکتور
  • آرم شرکت
  • اطلاعات شرکت
  • اطلاعات مشتری
  • امضا
  • تفکیک محصول یا خدمات
  • کل پرداخت با احتساب مالیات
  • جزئیات و شرایط پرداخت
  • سررسید پرداخت
  • پرداخت معوقه

تفاوت پروفرما و اینویس

اما برویم سراغ تفاوت اینویس و پروفرما.

  1. فاکتور فروش یک سند تجاری یا فاکتور نهایی است اما پروفرما پیش فاکتور بوده و بعنوان گواهی تعهد برای فروش یک محصول یا خدمات صادر می شود.
  2. فاکتور تجاری بعنوان صورتحساب قابل پرداخت است اما پروفرما تنها پیش فاکتور بدون قابلیت پرداخت است.
  3. اینویس شامل نحوه پرداخت، تاریخ سررسید پرداخت و سایر شرایط پرداخت است.اما پیش فاکتور فقط شامل کل مبلغ است و از خریدار درخواست پرداخت نمی کند.
  4. اینویس یک سند مهم برای حسابرسی شرکت است اما پروفرما هیچ نقشی در حسابرسی ندارد.
  5. فاکتور فروش به پیش فاکتور تبدیل نمی شود اما پروفرما به اینویس تبدیل می گردد.
  6. شماره فاکتور برای اینویس ضروری است اما برای پیش فاکتور اینطور نیست.

 

فاکتور تجاری چه کاربردی دارد؟

وجود فاکتور تجاری برای حمل و نقل بین المللی و واردات کالا به ایران لازم است.چون ماموران گمرکی باید از کالای ارسالی، تاریخ و شرایط فروش، ابعاد و وزن کالا و سایر جزئیات اطلاع داشته باشند.از این فاکتور برای محاسبه ارزش مالی کالای مورد معامله و مالیات آن استفاده می شود.

 

آیا می توانیم پیش فاکتور را باطل کنیم؟

از آنجایی که پروفرما یک سند الزام آور قانونی یا فاکتور رسمی مورد استفاده برای حسابداری نیست، به ابطال هم نیاز ندارد.

ممکن است مشتری نظرش را تغییر دهد و پس از مشاهده پیش فاکتور قصد خرید نداشته باشد به همین دلیل خیلی خوب است که پروفرما داشته باشید تا همه ی جوانب خرید خود را بررسی کنید.

فواید داشتن پروفرما

فواید داشتن پروفرما

اغلب کسانیکه قصد دارند از کشورهای مختلف مثل چین کالا به ایران وارد کنند می دانند که باید از فروشنده ها(شیپر) پروفرما بگیرند.مهمترین مزایای دریافت پروفرما برای خریدار این است که از قیمت کالا مطلع می شود و بر اساس آن تصمیم می گیرد که کالا را خریداری نماید یا نه.در واقع با گرفتن پروفرما و مشخص شدن هزینه خرید و حمل کالا متوجه می شوید که واردات آن ارزش دارد یا نه.

نکته جالب این است که شما می توانید از شیپرهای متعددی پروفرما بگیرید و بعد قیمت ها را با هم مقایسه کنید و در نهایت با شیپری قرارداد ببندید که قیمت بهتری ارائه کرده است.البته ناگفته نماند پروفرما صرفا پیش فاکتور است و ممکن است تعداد و اعداد و ارقام آن بعد از نهایی شدن کالاها تغییر کند.

مساله بعدی این است که شرکت های حمل بدون داشتن پروفرما و پکینگ لیست به شما قیمت نمی دهند و داشتن این دو فرم باعث می شود که بار شما توسط شرکت های حمل جدی گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *