۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

گواهی مبدا چیست

گواهی مبدا چیست ؟

در این مقاله میخواهیم بدانیم گواهی مبدا چیست و از کجا باید آنرا تهیه کرد؟

 

گواهی مبدا چیست

گواهی مبدا چیست

اگر بتازگی، کار واردات و صادرات را آغاز کرده باشید احتمالا اسم گواهی مبدا یا certificate of origin به گوشتان خورده است اما نمی دانید گواهی مبدا چیست؟

certificate of origin چیست؟ گواهی مبدا یا CO یک سند است که نشان می دهد کالا در کدام کشور تولید شده است.این گواهی شامل اطلاعات مرتبط با کالا و کشور مقصد صادرات می باشد.مثلا روی یکسری از کالاها ساخت چین یا ساخت ایران خورده است.

اگر از اصطلاحات خارجی برای صادرات و واردات بی اطلاع هستید به صفحه اصطلاحات بازرگانی مراجعه نمایید.

اما هدف از ارائه گواهی مبدا چیست؟ CO تعیین می کند که آیا این کالا می تواند به کشور وارد شود و به آن عوارض گمرکی تعلق می گیرد یا نه.

گواهی مبدا بنا به درخواست تولیدکننده کالا یا نماینده قانونی او صادر می گردد.آنهم در شرایطی که خریدار یا وارد کننده کالا برای ترخیص بار از فروشنده می خواهد که گواهی مبدا را نیز ارائه کند.

اطلاعات گواهی مبدا برای صادرات

اطلاعات درج شده در گواهی مبدا برای صادرات

اطلاعات گواهی مبدا برای صادرات به شرح زیر است:

1-مشخصات کامل صادرکننده کالا بر اساس اطلاعاتی که در بارنامه ثبت شده است

2-مشخصات گیرنده یا وارد کننده کالا که در بارنامه ذکر شده است

3-اطلاعات مربوط به کشور سازنده کالا

4-مشخصات وسیله حمل کالا که در بارنامه درج شده است

5-اطلاعات کالا بر مبنای پروانه گمرکی و بارنامه حمل

6-وزن خالص و ناخالص کالا و نوع بسته بندی آن

صدور گواهی مبدا اتاق بازرگانی

صدور گواهی مبدا در اتاق بازرگانی

بسته به اینکه شما تولیدکننده کالا، صادرکننده /فروشنده کالا و یا شرکت حامل باشید الزامات درخواست گواهی مبدا فرق می کند. چنانچه تولید کننده باشید بایستی یک شرحی از فرایند تولید را برای دریافت گواهی مبدا ارسال کنید.اما در صورتیکه تاجر یا شرکت حمل هستید باید اظهارنامه از تامین کننده ارسال کنید که مبدا کالا را ذکر کرده باشد، ارسال نمایید.

بطور کلی برای صدور گواهی مبدا اتاق بازرگانی باید مراحل زیر را طی کنید:

1-تهیه مدارک مورد نیاز که عبارتند از: عکس پروانه گمرکی، عکس بارنامه، تاییدیه مبنی بر اعتبار کارت بازرگانی، تهیه لیست عدل بندی، معرفی نامه نماینده شرکت برای دریافت گواهی مبدا، فیش پرداختی هزینه صدور گواهی مبدا

2-مراجعه به سامانه هوشمند کارت بازرگانی و دریافت نام کاربری و رمز عبور و وارد شدن به قسمت گواهی مبدا به آدرس https://tccim.ir/

توجه داشته باشید کسانیکه کارت بازرگانی دارند می توانند از طریق تمامی اتاق های بازرگانی کشور برای دریافت گواهی مبدا اقدام کنند.همچنین اگر خود مشتری کارت بازرگانی و یوزر و پسورد سامانه EPL را نیز داشته باشد ما می توانیم کارهای مربوط به صدور گواهی مبدا را برای آنها انجام دهیم.

انواع و نمونه گواهی مبدا

انواع و نمونه گواهی مبدا

از آنجاییکه هیچ فرم استاندارد و جهانی برای گواهی مبدا وجود ندارد و این فرم توسط صادر کننده کالا یا شیپر تهیه می شود نمونه گواهی مبدا ممکن است متفاوت باشد.اما همه ی آنها حداقل باید شامل موارد زیر باشند:

  • جزئیات محصول در حال حمل
  • کد تعرفه کالا
  • صادرکننده
  • وارد کننده

توجه داشته باشید که کشور مبدا یا صادر کننده بایستی با آگاهی از قوانین گمرکی کشور وارد کننده جزئیات مربوط به محصول را ثبت کرده، به امضای اتاق بازرگانی برساند و به همراه محموله انرا ارسال نماید.جزئیات محصول هم بسته به نوع کالا و مقصد متفاوت است.

برای آشنایی با شیوه واردات به صفحه خرید از خارج از کشور مراجعه نمایید.

به طور کلی دو نوع گواهی مبدا داریم:

1-گواهی مبدا غیر ترجیحی

این گواهی مبدا با عنوان CO  معمولی هم شناخته شده نشان می دهد که کالاها نمی توانند بدون کاهش تعرفه گمرکی به کشور مقصد وارد شوند.بنابراین اگر کشور صادر کننده گواهی هیچگونه قرارداد تجاری با کشور وارد کننده نداشته باشد از این نوع CO استفاده می گردد.در کل برای هر محصولی که معافیت مالیاتی نداشته باشد گواهی مبدا معمولی لازم است.

توجه داشته باشید زمانیکه کالاها بطور کامل در یک کشور ساخته شده باشند یا زمانیکه دو یا چند کشور در ساخت محصول دخالت داشته باشند گواهی مبدا غیر ترجیحی توسط کشوری ارائه می شود که آخرین کارها را روی محصول بدست آمده انجام داده است.

2-گواهی مبدا ترجیحی

این نوع CO برای کشورهایی که با یکدیگر توافق های تجاری آزاد دارند بکار می رود و بجای گواهی مبدا ترجیحی، فاکتور تجاری یا بارنامه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای آشنایی با ایر لاین های خوب به مقاله بهترین خطوط هوایی جهان مراجعه نمایید.

در ایران گواهی مبدا بصورت GSP(GENERALIZED SYSTEM OF PREFERENCES)  ، CERTIFICATE OF ORIGIN  و PTA صادر می شوند.که GSP برای صادرات به کشورهای اروپایی بغیر از 28 کشور عضور اتحادیه اروپا و صادرات به کشورهای آمریکایی، اقیانوسیه، ژاپن و … استفاده می شود.

گواهی مبدا یا CERTIFICATE OF ORIGIN برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای عربی و آسیایی بغیر از کشورهای افریقایی و … صادر می گردد.

PTA هم برای صادرات به پاکستان می باشد.

نمونه گواهی مبدا چین

نمونه گواهی مبدا چین

در نمونه گواهی مبدا چین اطلاعات زیادی درج شده که ما اجزای مهم آنرا توضیح می دهیم:

1-EXPORTER : اطلاعات شرکتی است که می خواهد این محصول را بفروشد.

2-CONCIGNEE: اطلاعات شرکتی که این بار را خریده است.

3-MEANS OF TRANSPORT AND ROUTE : جزئیات حمل را مشخص می کند.مثلا اگر بار دریایی باشد نام کشتی، نام کانتینر، زمان حرکت و …

4-COUNTRY/REGION OF DESTINATION : کشور مقصد

6-MARKS AND NUMBER : علائم ثبت شده روی هر بسته، از جمله نام شرکت فرستنده، کشور مبدا و …

7-NUMBER AND KIND OF PACKAGES : توضیحات در مورد کالا و تعداد و نوع بسته ها

8-HS: کد تعرفه کالا

9-QUANTITY  : تعداد بسته ها

مدت زمان صدور گواهی مبدا در بارهای هوایی

مدت زمان صدور گواهی مبدا در بارهای هوایی

همانطور که در بالا ذکر شد یکی از مدارک لازم برای صدور گواهی مبدا بارنامه است.بطور معمول پروسه صدور گواهی مبدا در اتاق بازرگانی باید تا قبل از ساعت 11 صبح انجام شده باشد وگرنه صدور گواهینامه برای روز بعد می افتد و شما یک روز عقب می مانید.

در حمل هوایی با توجه به اینکه سرعت خیلی اهمیت دارد یک روز زمان زیادی است و به چشم می آید.بنابراین توصیه می کنیم اگر باری دارید که حتما بایستی در موعد مقرر حمل شود حتما راس ساعت 8 صبح در فرودگاه امام حاضر شوید تا پروسه جواز بار تا قبل از ساعت 10 انجام شود و مدارک را تحویل اتاق بازرگانی دهیم تا در همان روز گواهی مبدا هم صادر گردد و بار شما در سریعترین زمان ممکن ارسال گردد و به مقصد برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *