۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

مراحل خرید کالا از خارج کشور

مراحل خرید کالا از خارج کشور

ما در این مطلب تمامی مراحل خرید کالا از خارج از کشور را توضیح داده ایم.

اگر بتازگی به جمع تاجران ملحق شده اید حتما دوست دارید از یک منبع مطمئن با مراحل خرید کالا از خارج کشور آشنا شوید در اینجا به شما کمک خواهیم کرد.

مراحل خرید کالا از خارج کشور

مراحل خرید کالا از خارج کشور

مراحل خرید کالا از خارج کشور شاید از نظر افرادی که تازه به عرضه واردات پا گذاشته اند کار بسیار سختی باشد اما در صورتیکه با روند آن آشنا شوید قطعا انقدرها هم دشوار نخواهد بود. در اینجا مراحل مهم خرید خارجی را تشریح می دهیم.

شرکت مرلید متخصص در حمل نقل بین المللی (هوایی ، دریایی و زمینی)

1. پیدا کردن منابع خرید

برای شروع بایستی منابع یا فروشنده های کالایی که می خواهید خریداری کنید را در کشور خارجی پیدا کنید که اینکار از چند روش امکان پذیر است:

1-حضوری : خودتان بصورت حضوری به آن کشور بروید و با تحقیق و مشاهده فروشنده را پیدا کنید

2-نمایشگاه بین المللی : از طریق نمایشگاه های بین المللی در ایران که در حوزه کاری تان برگزار می شود منابع خود را پیدا کنید.

3-اینترنت : از طریق جستجو در اینترنت می توانید منابع خرید خود را انتخاب کنید که اینکار شاید خیلی قابل اعتماد نباشد.

4-تجربه : از کسانیکه تجربه واردات در این زمینه دارند سوال کنید و یک فروشنده خوب پیدا کنید

5-شرکت های بازرگانی : از شرکت مرلید بخواهید تا بهترین منابع خرید در حوزه مورد نظر را به شما معرفی کند

مراحل خرید کالا از خارج کشور

2. شرایط خرید و نحوه واردات

بعد از اینکه فروشنده مد نظر خود را پیدا کردید میزان کالایی که می خواهید خریداری کنید را مشخص کرده و سفارش می دهید.فروشنده یا شیپر در این مرحله به شما یک پروفرما اینویس (پیش فاکتور) می دهد که در ان شرایط خرید و قیمت کالا تعیین شده است.شاید برایتان سوال پیش بیاید که شرایط خرید چیست؟ شرایط خرید جدای از مبلغ کالا چیزی بنام ترم خرید(شرایط حمل کالا و امور گمرکی در مبدا و مقصد را مشخص می کند) می باشد که می تواند EXWORK,FOB,FCA,CIF,DDP و …  باشد.

برای آشنایی بیشتر با انواع ترم خرید به صفحه جدول اینکوترمز مراجعه نمایید.

3. پرداخت پول

در صورتیکه شما بعنوان خریدار با فروشنده به توافق رسیدید سراغ مرحله پرداخت پول می روید.در برخی مواقع فروشنده بار را آماده دارد و شما موظف هستید پرداخت را انجام دهید تا بار ارسال شود. اما گاهی فروشنده برای آماده کردن کالا به  زمان نیاز دارد ( مثلا 2 ماه) و از شما می خواهد درصد مشخصی از قیمت کالا را بعنوان بیعانه بپردازید تا فرایند تولید آغاز شود.شما هم یک پیش پرداخت می زنید و فروشنده شروع به تولید می کند.

راه مطمئن برای پرداخت پول و یا بیعانه LC می باشد.با توجه به اینکه بانک های ایران تحریم هستند کمتر اتفاق میفتد که نحوه پرداخت به صورت LC باشد.اما با این حال در مورد آن کمی توضیح می دهیم: LC یا اعتبار اسنادی در واقع روشی برای مبادله پول بین خریدار و فروشنده است که در ان بانک را واسطه قرار می دهند.

بانک تعهد دارد که مبلغ کالای خریداری شده را به فروشنده بپردازد و تا زمان اتمام معامله موظف است که بار را پیگیری کند.به بیان ساده تر بانک به فروشنده ضمانت می دهد که بدهی خریدار پرداخت می شود و اگر نشد خود بانک آن مبلغ را به حساب فروشنده واریز می نماید.

اما در شرایط فعلی شما باید از خریدارهای معتبر و قابل اعتماد اقدام به واردات کالا کنید یا یک نماینده در کشور مد نظر خود داشته باشید که پیگیر پرداختی ها و نحوه تحویل بار باشد.

مراحل خرید کالا از خارج کشور

حمل کالا

در این مرحله فروشنده بار را آماده کرده و حالاست که اهمیت ترم خرید مشخص می شود.

اگر ترم خریدتان EXWORK باشد ما بعنوان شرکت حمل بایستی بار شما را از درب کارخانه فروشنده تحویل بگیریم و به فرودگاه یا بندر مورد نظر برسانیم، تمام کارهای گمرکی را هم انجام دهیم و بار را به ایران بفرستیم.

اگر  ترم خرید FCA باشد خود شیپر بار را در محل تعیین شده به شرکت حمل تحویل می دهد و بعد ما کارهای گمرکی را انجام می دهیم و بار را حمل می کنیم.

اگر ترم خرید هم FOB باشد یعنی خود فروشنده بار را به فرودگاه یا بندر می آورد و تمام کارهای گمرکی را هم انجام می دهد و بار رابه شرکت حمل تحویل می دهد.

مرلید در این مرحله بر اساس وزن و حجم و ترم خرید بارتان به شما قیمت می دهد و بار را تا ایران حمل می کند.

توجه داشته باشید که شرکت حمل معمولا دو هزینه را به شما ارائه می کند در صورتیکه به غیر از این دو یک هزینه ترخیص هم هست.یعنی بطور کلی 3 تا هزینه داریم که فقط دوتای اول به شما اعلام می شود:

  • هزینه حمل بار
  • هزینه ترخیصیه و قبض انبار
  • هزینه ترخیص

خیلی ها هزینه ترخیص و قبض انبار را با هزینه ترخیص اشتباه می گیرند. در صورتیکه قبض ترخیصیه برای کارهای فرودگاهی و امور مربوطه است اما ترخیص یعنی فرایندی که طی آن بار از گمرک خارج می گردد.

ترخیص بار از گمرک در ایران

شما بعنوان یک تاجر بایستی خودتان یا شرکتتان را در سامانه EPL ثبت نام کرده باشید.اما اگر اینکار را نکرده اید و باز هم می خواهید بار را به ایران بیاورید باید یک ترخیص کار بگیرید.ترخیص کار کارت بازرگانی دارد و در سامانه EPL ثبت نام کرده است و کارهای ثبت سفارش را برای شما انجام می دهد.

پس از رسیدن بار به ایران شرکت حمل در سامانه EPL بار بنام صاحب کالا (شما به عنوان وارد کننده یا ترخیصکارتان) میزند و مدارک را به شما می دهیم تا بتوانید بار را از گمرک ترخیص کنید.

برای آشنایی با نحوه واردات از دبی به صفحه ارسال بار از دبی به ایران مراجعه نمایید.

مراحل واردات کالا از چین

مراحل واردات کالا از چین

مراحل واردات کالا از چین دقیقا مشابه مراحلی است که در بالا گفتیم.فقط اینکه اکثر بارها از چین به شکل دریایی یا هوایی ارسال می شود.

در بارهای دریایی محموله بصورت خرده بار یا یک کانتینر 20 فوت یا 40 فوت حمل می گردد. در بارهای هوایی هم در حال حاضر که پاییز سال 1401 است خط هوایی ماهان، قطر و کویت بهترین قیمت ها را برای حمل و نقل کالا از چین به ایران ارائه می کنند.

شیوه انتقال پول در مراحل خرید خارجی

شیوه انتقال پول در مراحل خرید خارجی

یکی از چالش هایی که وارد کنندگان کالا با آن دست و پنجه نرم می کنند این است که چگونه پول کالا را به فروشنده انتقال دهند.

با توجه به تحریم های ظالمانه ای که علیه ایران شده است امکان ارسال پول بصورت بانکی یا از طریق LC وجود ندارد.بنابراین باید پول را از طریق صرافی ها به حساب فروشنده در مقصد حواله کنید.

نکته ی بسیار مهمی که باید بیان کنیم این است که شما یک هزینه حواله کرد هم دارید.بطور مثال اگر بخواهید 100 دلار به یک حساب در خارج از کشور انتقال دهید صرافی ها 3% بعنوان هزینه حواله کرد می گیرند.البته این مقدار ثابت نیست.برخی از صرافی ها ممکن است 2% بگیرند اما بعضی ها 4%.اما بطور میانگین 3% حواله کرد می گیرند.بنابراین باید 103 دلار برای مشتری خود حواله کنید که 100 دلار به حسابش بنشیند.

بهترین کار این است که پول ها را بصورت یکجا یا تجمیعی حواله کنید.چون یک مینیموم مبلغی برای حواله در نظر گرفته می شود که 150 دلار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *