۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

Msds مخفف چیست ؟

Msds مخفف چیست؟

در این مقاله می خوانیم: msds چیست و Msds مخفف چیست؟

Msds مخفف چیست؟

Msds مخفف چیست؟

اگر بتازگی کار صادرات و واردات کالای خود را شروع کرده و هیچگونه اطلاعاتی هم در مورد شیوه ی حمل انواع بارهای خطرناک نداشته باشید احتمالا چیزی هم در مورد MSDS نمی دانید.خیلی از افراد درخواست حمل ونقل بارهایی را دارند که در دسته بارهای خطرناک قرار می گیرد و زمانیکه از آنها میخواهیم MSDS بار را ارسال کنند می پرسند msds چیست؟

اجازه دهید ابتدا ببینیم Msds مخفف چیست تا بتوانیم آنرا کامل توضیح دهیم.

MSDSکه گاهی با عنوان SDS یا PSDS هم شناخته می شود مخفف  Material Safety Data Sheet (فرم اطلاعات ایمنی مواد) بوده و سندی است که حاوی اطلاعات مربوط به یک کالای خاص یا خطرناک می باشد.در واقع این مدرک نشان میدهد که کالا جزء گروه بار خطرناک نیست.یا اینکه کالا در دسته بندی خطرناک مجاز قرار دارد یعنی با رعایت دستورالعمل هایی می توان آنرا حمل کرد.

معمولا هر شرکتی که ماده خطرناک یا خاصی تولید می کند موظف است برگه ایمنی محصول یا همان ام اس دی اس را برای حمل و نقل آن ارائه کند.

چنانچه شما کالای خطرناک را از تولید کننده خریداری کرده اید و قصد دارید آنرا به یک کشور دیگر صادر کنید حتما بایستی MSDS را هم از فروشنده آن کالا دریافت کنید چون هیچ شرکت حمل و نقلی بدون این سند نمی تواند بار شما را حمل کند.

یکی از اسناد مهم در حمل certificate of origin  برای آشنایی بیشتر به صفحه گواهی مبدا چیست مراجعه نمایید.

هدف از ارائه msds چیست؟

هدف از ارائه msds چیست؟

بعضی از افراد برای استعلام قیمت حمل بار وقتی اسم msds را می شنوند برای فرار از ارائه این سند می گویند بار ما هیچ خطری ندارد در صورتیکه msds مدرکی است که نشان میدهد بار شما در دسته کالاهای خطرناک قرار نمی گیرد. و چنانچه محموله شما یک کالای خطرناک مجاز باشد با داشتن msds مشخص می کنید که نحوه بسته بندی و حمل این کالا چگونه باید باشد.

ضمن اینکه کارشناسان مرلید بعد از فهمیدن ماهیت بار متوجه می شوند که برای حمل کالای شما فرم msds لازم هست یا خیر.در صورت نداشتن این فرم امکان استعلام قیمت وجود نخواهد داشت.

برای آشنای با حمل انواع بار های خطر ناک به صفحه کالای خطرناک مراجعه نمایید.

اما چرا باید برای حمل برخی از بارها حتما این سند موجود باشد؟

1- نحوه حمل برخی از مواد و محصولات با کالاهای عادی متفاوت است یعنی باید در شرایط خاصی محموله ارسال شود تا جلوی خطرات ناشی از حمل این کالاها گرفته شود.

2-در شرایط بحرانی افراد بتوانند با مطالعه msds اطلاعات نوع ماده، کاربرد، اقدامات پیشگیرانه، و … را بدست بیاورند.

3- اثرات ماده بر سلامتی افراد معین شود.

4- در صورت تماس با ماده چه اقداماتی باید صورت گیرد.

5-روش های بسته بندی و ذخیره این کالا به چه صورتی باید باشد.

6-خواص فیریکی ماده و نقطه اشتعال، جوش و ذوب آن مشخص گردد.

7-در صورتیکه ماده نشت کند چطور باید جلوی آنرا گرفت.

8-بعنوان مدرکی برای جابجایی های مجدد کالا استفاده می شود.

چه بارهایی msds نیاز دارند؟

چه بارهایی msds نیاز دارند؟

برای حمل برخی از کالاهای رایج حتما بایستی فرم msds داشته باشید.اما این کالاها چه چیزهایی هستند؟

1-مایعات: برای ارسال هر کالای مایعی باید یک msds ارائه کنید تا اجزای شیمیایی آنرا بدانیم.مثلا اگر مایع قابل اشتعال باشد جزء کالاهای خطرناک قرار می گیرد و نمی توان آنرا حمل کرد.اما اگر مایع از ایمنی قابل قبولی برخوردار باشد با ارائه msds می توان آنرا حمل نمود.مایعات مثل رنگ، مایع ضدعفونی کننده و …

2-پودرها:این مواد هم مثل مایعات ممکن است خطراتی ایجاد کنند.اگر msds تایید شود باید با یک بسته بندی مناسب آنرا تحویل دهید تا پودرها بیرون نریزند.مثلا گرانول

3-کالاهای الکترونیکی:برای حمل هر کالای الکترونیکی که باتری یا اهنربا داشته باشد msds نیاز است تا بررسی شود امکان حمل بار وجود دارد یا خیر.

 

از کجا msds تهیه کنیم؟

چنانچه بار شما تجاری باشد با یک سرچ ساده در اینترنت می توانید msds مناسب با محصول خود را پیدا کنید.اما در صورتیکه کالای شما خاص و منحصر به فرد است بایستی خودتان به عنوان تولید کننده که از ماهیت مواد اطلاع دارید اقدام به تهیه msds نمایید.

اگر تولید کننده آن کالا هستید باید یک سندی بسازید و در آن الزامات حمل و نقل و نحوه تفکیک کالا در حالت فیزیکی را بیان کنید.این دو اطلاعات مهم در بند 9 و 14 نوشته می شوند.

توجه کنید: از آنجاییکه ممکن است OSHA یا سازمان های دیگر اطلاعات ایمنی مواد را مرتبا به روز کنند msds باید برای سال جاری یا حداکثر 2 سال اخیر باشد.

اطلاعات فرم msds

اطلاعات فرم msds

اطلاعات موجود در فرم msds به شانزده بخش تقسیم می شود که عبارتند از:

  • شناسایی ماده شیمیایی
  • شناخت خطرات
  • ترکیبات شیمیایی
  • اقدامات کمک های اولیه
  • اطفاء حریق
  • اقدامات برای انتشار تصادفی ماده
  • نحوه نگهداری
  • کنترل های مواجهه
  • خواص فیزیکی و شیمیایی
  • اطلاعات ثبات و واکنش پذیری
  • اطلاعات سم شناسی
  • اطلاعات زیست محیطی
  • نحوه دفع
  • اطلاعات مرتبط با حمل و نقل
  • اطلاعات نظارتی
  • سایر اطلاعات

توجه داشته باشید که برگه ایمنی مواد باید جامع و کامل بوده یعنی همه ی بندها با جزئیات پر شده باشند.

دانلود فرم msds

همانطور که گفتیم برای یکسری از کالاها فرم msds موجود است و می توانید از آن استفاده کنید اما برای برخی از کالاها ممکن است نتوانید msds پیدا کنید و مجبور باشید خودتان انرا تهیه نمایید.به همین منظور در این قسمت یک نمونه دانلود msds را قرار می دهیم تا بدانید فرم خود را چگونه آماده کنید.برای دانلود فرم msds روی لینک زیر کلیک نمایید.

دانلود msds

هنگام بررسی msds به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

هنگام بررسی msds به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

یکسری از بندها هستند که حتما باید در msds قید شده باشند تا مطمئن شویم کالای شما شرایط لازم را برای حمل دارد یا خیر.

  • Msds باید 16 بخش داشته باشد
  • مهمترین بخش های msds بخش 1، 2، 3، 8، 9، 14 است.
  • جزئیات روی برچسب مواد شیمیایی باید مطابق بخش 1 و 2  باشد.
  • تاریخ صدور msds باید به روز و جدید باشد.

توجه داشته باشید مسئولیت تماس با تامین کننده و درخواست نسخه جدید msds بر عهده فرد یا شرکت فرستنده است.

 

شرایط ارائه msds چگونه است؟

شرایط ارائه msds چگونه است؟

msds حتما بایستی به تاییدیه شرکت تولید کننده برسد. تاییدیه به چه معناست؟ به این معناست که msds باید روی سربرگ رسمی شرکت تولید کننده چاپ شود و تمامی صفحات آن مهر و امضا داشته باشد.

در حقیقت با اینکار شرکت تعهد می دهد کالایی که تحویل میدهد مطابق با این msds است. اگر بار در پروسه حمل بخاطر عدم رعایت شرایط نگهداری مناسب آسیب ببیند صاحب کالا و‌ ایرلاین دو طرفی هستند که مقصر‌ در نظر گرفته می شوند.

داوری بر اساس msds انجام می شود. حال اگر مواردی که صاحب کالا داخل msds قید کرده اشتباه بوده یا مطابق با کالا نباشد مقصر فرستنده است اما چنانچه msds کاملا درست باشد و ایرلاین نتوانسته باشد شرایط خوب و‌ مناسبی برای حمل مهیا کند در واقع ان خط هوایی مقصر می باشد و باید به صاحب کالا خسارت دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *