۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول

اگر قصد سفر به استانبول را داشته باشید حتما برایتان سوال پیش می آید که استانبول چند فرودگاه دارد؟کدامیک از فرودگاه های استانبول بهتر است و ...

این شهر در واقع 3 فرودگاه دارد. اسم فرودگاه جدید استانبول که جزء بهترین فرودگاه های دنیا هم می باشد، فرودگاه استانبول است که جایگزین فرودگاه آتاتورک شد. و دیگری فرودگاه سابیها یا صبیحا استانبول است.

ما در این مقاله هرآنچه را که لازم است در مورد فرودگاه ist یا استانبول را بدانید به شما می گوییم.پس با مرلید همراه باشید.

فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول بر اساس نظر سنجی ای که مجله ی مشهور Travel + Leisure نیویورک برای بهترین جوایز جهانی در سال 2021 برگزار کرد، با کسب امتیاز 91.7 پس از فرودگاه چانگی در رتبه دوم بهترین فرودگاه های بین المللی جهان قرار گرفت و از فرودگاه های اینچئون (کره) ، دبی(امارات) ، حمد (قطر) ، توکیو (ژاپن) ، هنگ کنگ ، ناریتا (ژاپن) ، زوریخ (سوئیس) و اوزاکا (ژاپن) پیشی گرفت.

فرودگاه ist در اکتبر 2018 افتتاح شد اما با شیوع کوئید 19 مجبور شد تا پروژه های بلند مدت خودش را به تعویق بیندازد.این فرودگاه جزء اولین فرودگاه های جهان بود که توانست طرح اعتباربخشی سلامت را از شورای بین المللی فرودگاه ها دریافت کرده و با موفقیت از کوئید 19 عبور کند.

فرودگاه بین المللی استانبول سالانه حدود 50 میلیون مسافر را جابجا می کند اما پیش بینی می شود که بعد از اتمام کامل پروژه های عمرانی اش بتواند تا 200 میلیون مسافر داشته باشد.

این فرودگاه که جایگزین فرودگاه آتاتورک شده که در سمت اروپایی و در منطقه آرناووتکوی قرار گرفته است و تا مرکز شهر استانبول 40 تا 45 کیلومتر فاصله دارد که حدودا 1.5 تا 2 ساعت زمان میبرد.

 

فرودگاه بین المللی استانبول

امکانات و ویژگی های فرودگاه بین المللی استانبول ist

برای آشنایی بیشتر با فرودگاه بین المللی استانبول یکسری از امکانات و ویژگی های آنرا بیان می کنیم تا هنگام ورود به این فرودگاه از انها استفاده نمایید:

1-غذا

فرودگاه استانبول ist دارای انواع نانوایی، شیرینی فروشی، کافه، بار، رستوران، قهوه فروشی های معروف، رستوران های فست فود و بوفه های GNG(غذاهای بسته بندی شده و آماده مصرف) است که با ارائه طعم های مختلف می تواند هر نوع سلیقه ای را راضی کند.

بنابراین شما می توانید براحتی هرچیزی را که می خواهید در ترمینال های فرودگاه بین المللی استانبول پیدا کنید مثل استارباکس، برگر کینگ و …

 

فرودگاه استانبول ist

2-خرید

شما میتوانید در فرودگاه ابن المللی استانبول خیلی از مغازه های معروف را ببینید.قسمت DUTY FREE این فرودگاه شامل 9 بخش Fashion Garden, Family Palace, High Lux Hills, Style Beach با مفاهیم مختلف می باشد.هر بخش مارک های مربوط به خودش را دارد و از تخفیف های بسیار خوبی بخصوص برای عطر برخوردار است.

در فرودگاه ist بسیاری از فروشگاه های شیک محلی و بین المللی برای لوازم جانبی ، جواهرات و ساعت ، لباس ، اسباب بازی ، منسوجات خانگی ، لوازم الکترونیکی و … وجود دارد که می توانید در مدتی که در آنجا هستید از آنها دیدن کرده و خرید کنید.

گالری هنری فرودگاه استانبول

3-گالری های هنری فرودگاه ist

در فرودگاه جدید استانبول دو منطقه نمایشگاهی در ترمینال داخلی(قسمت پروازهای خروجی) وجود دارد که می توانید در آنجا قدم بزنید و از دیدن گالری های هنری لذت ببرید.

  1. نمایشگاه استانبول/آرا گولر: که نمایشگاه عکس آرا گولر عکاس و روزنامه نگار برجسته ترک است که به تازگی چشم از جهان فروبست.
  2. نمایشگاه بنای تاریخی پیروزی: که مراحل ساخت فرودگاه بین المللی استانبول را در 49 ماه به تصویر کشیده است.

4-استراحت و ریلکسیشن

3 سالن در فرودگاه برای استراحت و تفریح وجود دارد که با پرداخت یک هزینه ثابت می توانید از نوشیدنی، غذا و اینترنت وایفای آن بصورت نامحدود استفاده کنید.

  1. سالن IGA: برای استفاده از خدمات این سالن که در طبقه خروجی بین المللی واقع شده باید IGA PASS داشته باشید.
  2. سالن تجاری ایرلاین ترکیه: این سالن در نزدیکی گیت E1 قرار دارد و برای همه مسافران بیزینس کلاس و درجه داران تجاری باز است.اما اجازه ورود هیچ مهمانی به این قسمت وجود ندارد.
    Turkish Miles & Smiles فرودگاه استانبول
  3. سالن Turkish Miles & Smiles: این سالن در نزدیکی گیت C1 واقع شده و یکسری افراد خاص(مسافران بیزینس کلاس، مسافران اقتصادی خطوط هوایی ترکیه که جزء  اعضای Star Alliance Gold هستند و …) می توانند از امکانات آن استفاده کنند. در این سالن که 5.600 متر مربع است، 12 سوئیت با 12 دوش وجود دارد که می تواند 765 نفر را در خود جای دهد.در این سالن سینما، زمین بازی کودکان، کتابخانه و … وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کرده و اوقات خوشی را سپری کنید.ضمنا به ازای هر نفر، آوردن یک مهمان در این سالن مجاز است.

خوابیدن در فرودگاه استانبول

محل استراحت در فرودگاه استانبول

بهترین محل استراحت در فرودگاه استانبول کجاست؟فرودگاه استانبول قسمت های زیادی برای چرت زدن و خوابیدن مسافران قبل از پرواز بعدی در نظر گرفته است.در این فرودگاه صندلی های نسبتا راحتی برای خوابیدن وجود دارد بعلاوه اینکه هنگام خواب از امنیت کامل برخوردار هستید.چنانچه نور و صدا اذیتتان کند می توانید از چشم بند و گوش گیر استفاده کنید و با خیال راحت بخوابید.

فرودگاه استانبول ist بتازگی یکسری کپسول یا کابین خواب بنام IGA Sleepod را در ترمینال خروجی پروازهای بین المللی قرار داده که جایگزین خوب ومقرون به صرفه ای برای هتل های فرودگاهی است.این کپسول ها بهترین انتخاب برای مسافرانی است که تازه وارد فرودگاه شده اند و تنها چند ساعت تا پرواز بعدی خود زمان دارند.شاید این کابین های خواب کوچک باشند اما راحت هستند و شما فضای اختصاصی برای استراحت و خلوت خواهید داشت.  در داخل آنها یک پورت USB و یک پریز برق تعبیه شده است که مسافر می تواند وسایل برقی و الکترونیکی اش را شارژ کند. همچنین در قسمت پایین امکان قرار دادن چمدان وجود دارد.

روکش ها و پتوها پس از هر بار استفاده به خشکشویی فرستاده می شود بنابراین خیالتان از بابت تمیزی راحت باشد.توجه داشته باشید که فقط در بدو ورود به ترمینال می توانید این کپسول های خواب را بصورت ساعتی با 9 یورو اجاره کنید.

همچنین امکان استفاده از سالن فرودگاه استانبول و CIP برای همه افراد در تمام کلاس های پروازی فراهم است.برای استراحت و خواب ، سرگرمی، صرف غذا و بوفه باز، دوش گرفتن و بازی می توانید از این سالن استفاده کنید.سالن CIP فرودگاه استانبول به شبکه اینترنت پرسرعت مجهز است و می‌توانید دستگاه‌های دیجیتال مثل موبایل و لپتاپ خود را به Wi-Fi انحصاری این سالن وصل کنید.

هتل های YOTEL فرودگاه استانبول

هتل های فرودگاه ترکیه استانبول

اگر به هر دلیلی(پرواز با تاخیر، ترانزیت طولانی، پرواز اول و …) مجبور به اقامت یک روزه یا شبانه در فرودگاه هستید می توانید اتاق های خواب هتل های YOTEL فرودگاه استانبول را اجاره کنید.

فرودگاه بین المللی استانبول خدمات YOTEL را در دو قسمت Landside و Airside فرودگاه با حدود 451 اتاق یا کابین ارائه می دهد.

در این اتاقها ، تخت خواب های لوکس و راحت ، دوش ، چراغ های آرامش بخش ، نقاط شارژ متعدد و تلویزیون های هوشمند وجود دارد.

این اتاق ها به صورت ساعتی هم قابل رزرو هستند. اما توجه داشته باشید که تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد.

فرودگاه آتاتورک

قدمت فرودگاه آتاتورک به سال 1911 بر میگردد و نام آن از رییس جمهور کشور ترکیه بین سال های 1923 تا 1938 مصطفی کمال آتاتورک گرفته شده است البته تا سال 1980 نام فرودگاه بین المللی آتاتورک به آن داده نشد و در ابتدا به آن فرودگاه یشیلکوی می گفتند.

در اواسط 2010 این فرودگاه از نظر مسافران بین المللی در بین 10 فرودگاه شلوغ جهان و در سال 2015 در رده 11 هم قرار گرفت.با تاسیس فرودگاه بین المللی استانبول این آمار و ارقام به مرور کاهش یافت.

در 6 آوریل 2019 عملیات انتقال تجهیزات از فرودگاه آتاتورک به فرودگاه ist آغاز شد و کدهای IATA فرودگاه ها تغییر کرد.اگرچه که کلیه عملیات مربوط به مسافران به فرودگاه ist منتقل شده اما آتاتورک هنوز یک فرودگاه مهم در حمل و نقل هوایی ترکیه است. چرا که محموله های خطوط هوایی ترکیش ایرلاین از طریق این فرودگاه به سراسر جهان خدمت رسانی میکند.

کارگوهای دیگری مثل EgyptAir Cargo, FedEx, Hong Kong Air Cargo, Lufthansa Cargo, MNG Airlines, Qatar Airways Cargo, and Silk Way Airlines هم از طریق این فرودگاه محموله هایشان را حمل می کنند.

از دیگر کاربردهای فعلی فرودگاه آتاتورک هوانوردی عمومی ، نگهداری هواپیما و پروازهای VIP با استفاده از جت های تجاری و هواپیماهای دولتی است. علی رغم اینکه امور مربوط به مسافران به فرودگاه ist منتقل شده اما خطوط هوایی ترکیه و شرکت هواپیمایی ارزان قیمت Onur Air مقر خود را در آتاتورک حفظ کرده اند.این فرودگاه هم در قسمت اروپایی استانبول واقع شده است.

فرودگاه سابیها یا صبیحا استانبول

فرودگاه سابیها یا صبیحا استانبول

فرودگاه سابیها گوکچن دومین فرودگاهی است که به استانبول  و مسافرانش خدمات ارائه می کند.صبیحا یک فرودگاه بین المللی است و به شهرهای بزرگ جهان پرواز دارد. فرودگاه بین المللی سبیحه گوکچن استانبول که به شکل سابیها یا صبیحا هم شناخته شده است در 12 کیلومتری مرکز شهر پندیک و 50 کیلومتری تاکسیم واقع شده است. این نام از اولین زن خلبان رزمی ترکیه گرفته شده است.

فرودگاه صبیحا استانبول از طریق 40 ایرلاین خدمات خود را به 28 کشور ارائه می دهد. ظرفیت داخلی فرودگاه سابیها استانبول 1.5 میلیون مسافر در سال و ظرفیت بین المللی آن 3 میلیون مسافر در سال است.

فرودگاه سبیحه در 31 اکتبر 2009 افتتاح شده و دارای دو پایانه داخلی A و B و یک ترمینال بین المللی است.

فرودگاه سابیها استانبول مرکز اصلی شرکت هواپیمایی ارزان قیمت Pegasus و همچنین Turkish Airlines AnadoluJet می باشد.

فرودگاه Sabiha Gokecn نسبت به فرودگاه استانبول به مرکز شهر نزدیک تر است.همانطور که گفتیم فرودگاه استانبول در فاصله 54 کیلومتری از مرکز استانبول  قرار دارد  و SAW در 45 کیلومتری آن قرار دارد. هر دو فرودگاه سیستم های حمل و نقل عمومی خوبی دارند که به مرکز شهر که جاذبه های گردشگری اصلی در آنجا هستند، مسافران را جابجا می کنند.البته فرودگاه استانبول نسبت به فرودگاه صبیحا بهتر است زیرا حمل و نقل عمومی سریعی نسبت به SAW دارد.

سالن ترانزیت فرودگاه جدید استانبول

سالن ترانزیت فرودگاه جدید استانبول جایی است که بررسی ها و بازرسی های نهایی مسافران قبل از سوار شدن به هواپیما انجام می شود.

تمام مسافرانی که قصد خروج دارند می بایست فرایند بازرسی، چک کردن، تحویل چمدان ها، گرفتن کارت سفر، چک کردن پلیس و کنترل پاسپورت را طی کنند و بعد وارد سالن ترانزیت فرودگاه بشوند.وقتی مسافر وارد سالن ترانزیت می شود دیگر نمی تواند از آنجا برگردد و باید تحت هر شرایط سوار هواپیما شده و به مقصد پرواز کند.

روش های حمل و نقل از فرودگاه استانبول

روش های حمل و نقل از فرودگاه استانبول چیست؟

فرودگاه جدید استانبول دارای یک سیستم حمل و نقل مناسب است که امکان جابجایی ایمن و چند وجهی به مرکز شهر استانبول را برای مسافران فراهم می کند.

در حال حاضر، اتوبوس های فرودگاه استانبول با بلیطی بین 0.9 $ تا 5.2 دلار بین مرز شهر و فرودگاه حرکت می کنند.همچنین تاکسی های فرودگاه استانبول به صورت شبانه روزی در دسترس هستند که در حدود 50 دقیقه با تعرفه متوسط 34.7 دلار به مرکز شهر می روند.

البته خط جدید M11 مترو هم به فرودگاه استانبول خدمات می دهد.

هزینه ساخت فرودگاه استانبول

هزینه ساخت فرودگاه استانبول

خیلی ها دوست دارند بدانند هزینه ساخت فرودگاه استانبول چقدر شده است؟همانطور که گفتیم فرودگاه استانبول در فاز اول می تواند سالانه 90 میلیون و به تدریج با گسترش فرودگاه تا 200 میلیون نفر مسافر را در خود جای دهد.

آمارها نشان می دهد که فرودگاه استانبول 4.9 درصد از بودجه عمومی دولت ترکیه را با سودی حدود 79 میلیارد دلار تامین خواهد کرد.
این فرودگاه توانسته 80 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند که تا سال 2028 این رقم به 120 هزار شغل هم می رسد.

اما برویم سراغ هزینه ای که برای ساخت این فرودگاه خرج شده است.بر اساس آخرین اطلاعاتی که در مورد هزینه ساخت فرودگاه استانبول اعلام شده این پروژه 23 میلیارد و 399 میلیون یورو هزینه برداشته است.

از دید تجاری هدف فرودگاه استانبول این است که ترکیه را بجای امارات متحده عربی و قطر بعنوان قطب ترانزیت اروپایی آسیایی به دنیا معرفی کند.

استراحتگاه فرودگاه استانبول

استراحتگاه فرودگاه استانبول

خیلی ها در خصوص استراحتگاه فرودگاه استانبول سوال می پرسند و می خواهند بدانند که چطور می توانند در فرودگاه استانبول استراحت کنند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم بخش های مختلفی در فرودگاه استانبول برای استراحت مسافران تعبیه شده که هر کسی بر اساس میزان توقف در این فرودگاه تصمیم می گیرد که از چه خدماتی برای خوابیدن و استراحت استفاده کند.

مثلا اگر نمی خواهید هزینه کنید قسمت Nap Zones در ترمینال بین المللی هست که به صندلی های نیمه خوابیده مجهز است.در نزدیکی Gate D، Gate B9, B17, B18 و 20 صندلی های استراحت که با دیوارهای بامبو حریم هایی را ایجاد کرده وجود دارد که می توانید از انها استفاده کنید.

اما در صورتیکه با پرداخت پول مشکلی ندارید و به راحتی خود اهمیت می دهید غلاف یا کپسول های خواب گزینه های مناسبی هستند.IGA Sleepod در قسمت ایرساید ترمینال بین المللی است و می توانید با ساعتی 9 یورو آنها را اجاره کنید.

همچنین هتل یوتل ایرساید و لندساید هم وجود دارد که می توانید به مدت 4 ساعت در آن اتاق رزرو کنید.

توجه داشته باشید اگر مدت بیشتری میخواهید استراحت کنید یا پروازتان به نحوی است که یک روز باید بمانید می توانید از هتل های نزدیک فرودگاه هم استفاده نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *