۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

فرودگاه هیترو لندن

فرودگاه هیترو لندن

در این مقاله به بررسی فرودگاه هیترو لندن و دیگر فرودگاه های این کشور می پردازیم.

انگلستان یکی از کشورهایی است که بخاطر وجود فرودگاه هیترو لندن به پلی بین اروپا و آسیا به آمریکا و کانادا تبدیل شده است.

 

مروری بر تاریخچه فرودگاه هیترو لندن

مروری بر تاریخچه فرودگاه هیترو لندن

فرودگاه هیترو لندن در حال حاضر شلوغ ترین فرودگاه بین المللی جهان و قطب هوانوردی غیر نظامی جهان است.هرسال بیش از 67 میلیون مسافر از فرودگاه لندن به تقریبا 180 مقصد در 90 کشور دنیا پرواز می کنند.اجازه دهید تاریخچه فرودگاه هیترو را با هم مرور کنیم.

در سال  1930، یک مهندس هوانوردی و سازنده هواپیمای بریتانیایی با نام ریچارد فیری، با مبلغ 15000 پوند یک زمین به مساحت 150 هکتار برای ساخت یک فرودگاه خصوصی جهت مونتاژ و تست هواپیما خریداری کرد. فرودگاه Fairey’s Great West Aerodrome با یک باند زمین چمن و چند ساختمان خیلی سریع و عجولانه ساخته شد.

در طی جنگ جهانی دوم، دولت انگلیس درخواست کرد زمینی را در داخل heathrow و در نزدیکی فرودگاه  Faireyبرای ساخت پایگاهی برای هواپیماهای حامل نیروهای دوربرد به مقصد خاورمیانه اختصاص دهند.

بعد از اتمام جنگ، در 1 ژانویه 1946، RAF رسماً به عنوان فرودگاه جدید لندن به وزارت هوا واگذار شد و اولین هواپیمای بمب افکن آن بنام استارلایت از فرودگاه هیترو به بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین پرواز کرد.

فرودگاه هیترو

در آن زمان چادرهای نظامی به پایانه های مسافربری تبدیل شدند.ترمینال ها کاملا ابتدایی بوده و به صندلی های گلدار و معمولی مجهز شدند.

فرودگاه هیترو لندن در طول سال اول راه اندازی اش توانست تقریبا 63000 مسافر را جابجا کند.این آمار در سال 1951 به 796000 افزایش یافت و همین امر باعث شد تا مسئولان فرودگاه برای طراحی ساختمان های دائمی معمار استخدام کنند.

طرح پیشنهادی شامل یک پایانه مسافربری بنام ساختمان اروپا و یک بلوک اداری با نام ساختمان کوئینز بود.در سال 1961 ترمینال قدیمی بسته شد و تمامی خطوط هوایی از طریق ترمینال اروپا یا اقیانوسی کار می کردند.ترمینال اروپا و اقیانوسی بعد ها ،ترمینال 2 و ترمینال 3 نام گرفتند.

ترمینال 1 هم که در سال 1969 راه اندازی شد قادر بود پنج میلیون مسافر را با بوئینگ 707 و VC10 از فرودگاه هیترو به اقصی نقاط جهان حمل کند.این ترمینال در سال 2015 بسته شد.

از آنجاییکه در دهه 1970 نزدیک به 27 میلیون مسافر در سال از فرودگاه هیترو پرواز می کردند و تقاضای سفرهای هوایی رو به افزایش بود ترمینال 4 هم در سال 1986 به منظور تجارت افتتاح شد.

فرودگاه هیترو در سال 2006 ، 60 امین سالگردش را جشن گرفت و اعلام کرد که توانسته 1.4 میلیارد مسافر را با 14 میلیون پرواز به نقاط مختلف جهان جابجا کند.

فصل جدید و هیجان انگیز این فرودگاه در سال 2008 و با ترمینال 5 آغاز شد.ترمینال جدید 2 هم که ترمینال ملکه نامگذاری شده بود در 4 ژوئن 2014 به منظور تجارت راه اندازی شد و  United Airlines اولین ایرلاینی بود که به آن قدم گذاشت.

اسم فرودگاه های لندن

اسم فرودگاه های لندن

اسم فرودگاه لندن چیست؟شاید هیترو در لندن معروف باشد اما این فرودگاه بتنهایی نمی تواند به مسافران خدمت رسانی کند.در لندن 6 فرودگاه اصلی وجود دارد.

اسم فرودگاه های لندن  Heathrow (LHR)، Gatwick (LGW)، Stansted (STN)، Luton (LTN)، City (LCY) و Southend (SEN) است.

برای آشنایی با قوانین فریت به صفحه ارسال بار به انگلیس مراجعه نمایید.

فرودگاه هیترو 5 ترمینال دارد و در 14 مایلی غرب مرکز لندن واقع شده است.

فرودگاه گتویک در 25 مایلی مرکز شهر لندن قرار دارد و شامل دو ترمینال شمال و جنوب می باشد که اخیرا بازسازی شده است.این فرودگاه در سال 2018 توانست 46.1 میلیون مسافر را منتقل کند.

فرودگاه استنستد بیشتر از هر فرودگاه دیگری در لندن به اروپا پرواز دارد و بخاطر پرواز های مقرون به صرفه اش در بین مسافران محبوب است.این فرودگاه در فاصله 30 مایلی بین کمبریج و لندن و در منطقه اسکس واقع شده و دارای یک باند فرودگاهی دو مایلی است.

فرودگاه لوتون در فاصله 45 کیلومتری (28 مایلی) شمال مرکز شهر لندن قرار دارد و پنجمین فرودگاه شلوغ لندن است.در سال 2020 این فرودگاه بخاطر بحران کرونا توانست حدود 6 میلیون مسافر را انتقال دهد.

فرودگاه لندن سیتی برجسته ترین فرودگاه تجاری بریتانیاست که به بیش از 40 مقصد در اروپا، بریتانیا ، ایالات متحده امریکا سرویس می دهد.این فرودگاه 6 مایل از شهر لندن فاصله دارد.

ساوتند فرودگاهی کوچک است که در فاصله 42 مایلی مرکز لندن قرار گرفته و بهترین گزینه برای پروازهای کوتاه به اروپا مخصوصا فرانسه و اسپانیا می باشد.

سالن ترانزیت فرودگاه هیترو لندن

سالن ترانزیت فرودگاه هیترو لندن

قبل از اینکه در مورد سالن ترانزیت فرودگاه هیترو لندن صحبت کنیم اجازه دهیم ببینیم اصلا سالن ترانزیت در کجای فرودگاه می باشد.

سالن ترانزیت در واقع جایی است که پس از صدور مهر خروج روی پاسپورت به آنجا وارد می شوید و بهیچ وجه امکان بازگشت از آنجا را ندارید.

با این توضیحات قطعا متوجه شده اید که سالن ترانزیت فرودگاه هیترو لندن به مکانی گفته می شود که بعد از مهر خوردن پاسپورتتان در انجا می مانید تا به هواپیما منتقل شوید.

 

برنامه پروازهای ایران به فرودگاه هیترو

در خصوص برنامه پروازهای ایران به فرودگاه هیترو لندن در شهریورماه سال 1401 لازم است بدانید که فقط خط هوایی ایران ایر بصورت مستقیم از ایران به فرودگاه هیترو لندن پرواز دارد.پروازهای ایران ایر به فرودگاه هیترو در روزهای فرد یعنی یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه انجام می شود.

ذکر این نکته ضروری است اگر قصد سفر به لندن در روزهای زوج و جمعه را دارید می توانید با خطوط هوایی لوفتانزا، پگاسوز، امارات، قطر و ترکیش  به لندن پرواز داشته باشید.

بزرگترین فرودگاه های انگلیس

بزرگترین فرودگاه های انگلیس

در این بخش به معرفی 5 تا از بزرگترین فرودگاه های انگلیس می پردازیم:

فرودگاه هیترو لندن مسلما بزرگترین فرودگاه انگلستان است که در جایگاه دومین فرودگاه شلوغ جهان و شلوغ ترین فرودگاه اروپا هم قرار دارد.

فرودگاه گاتویک دومین فرودگاه بزرگ در بریتانیا است که بعنوان هشتمین فرودگاه شلوغ اروپا شناخته می شود.این فرودگاه در سال گذشته 46 میلیون مسافر را جابجا کرد.

فرودگاه منچستر جزء بزرگترین فرودگاه هایی است که در لندن مستقر نمی باشد.این فرودگاه در سال 1938 تاسیس شد.در حال حاضر دو باند به طول بش از 2999 متر دارد و بعد از هیترو تنها فرودگاهی است که دوبانده می باشد.

فرودگاه استانستد لندن در بین فرودگاه های بریتانیا بهترین برنامه ریزی را برای مقاصد اروپایی دارد و دائما به دوبلین و ادینبورگ پرواز دارد.این فرودگاه قادر است سالانه 25 میلیون مسافر را جابجا کند.

فرودگاه لوتون لندن در سال 1938 تاسیس شد. در ابتدا برای مقاصد نظامی استفاده می شد اما در حال حاضر یک فرودگاه غیر نظامی است که پایگاه خطوط هوایی مقرون به صرفه در انگلستان می باشد.این فرودگاه یک باند فرود و یک ساختمان ترمینال دارد.

ترمینالهای فرودگاه هیترو

ترمینالهای فرودگاه هیترو

ترمینال 1 در سال 1968 با 74601 متر مربع بازگشایی شد.اولین پرواز این ترمینال توسط بریتیش ایرویز به ادینبورگ بود و اخرین پرواز آن به هانوفر.در تاریخ 30 ژوئن 2015 این ترمینال تعطیل شد.

ترمینال 2 فرودگاه هیترو که بنام ملکه هم شناخته می شود در سال 1955 افتتاح و در 2014 بازگشایی شد.مساحت این ترمینال 40000 متر مربع است.این ترمینال بعنوان بهترین ترمینال فرودگاهی توسط اسکایترکس معرفی شد.ترمینال 2 تقریبا 4 برابر کاخ باکینگهام است.

ترمینال 3 در 13 نوامبر 1961 با مساحتی حدود 98962 متر مربع افتتاح شد.سالانه بیش از 15 میلیون مسافر با بیش از 76000 پرواز در این ترمینال تردد می کنند.در ابتدا این ترمینال بنام ترمینال اقیانوسی شناخته شده بود.

ترمینال 4 که در 1 آوریل 1986 راه اندازی شد 105481 متر مربع می باشد.این ترمینال در ابتدا پایگاه بریتیش ایرویز بود که در سال 2008 به ترمینال 5 منتقل شد.

ترمینال 5 که در سال 2008 افتتاح شد حدودا 353020 متر مربع است که برای پنج سال متوالی از 2012 تا 2016 بعنوان بهترین ترمینال جهان از نظر اسکایترکس شناخته شد.

فرودگاه هیترو دارای رستوران، مرکز خرید و یک قسمت ریلکسینگ می باشد.هر انچه بخواهید میل کنید، همه نوع وسیله برای خرید در ترمینال های این فرودگاه هست و مهمتر اینکه یک سالن امن و ارامشبخش دارد که می توانید در آن استراحت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *