۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

فرودگاه دوحه قطر

فرودگاه دوحه قطر

بد نیست در آستانه ورود به جام جهانی قطر کمی با فرودگاه دوحه قطر و امکاناتش آشنا شویم.  

فرودگاه دوحه قطر

فرودگاه دوحه قطر

فرودگاه دوحه قطر که با نام حمد شناخته شده جدیدترین فرودگاه قطر است که در سال 2014 در کنار شهر دوحه و خلیج زیبای فارس افتتاح شد.کار ساخت و ساز فرودگاه قطر دوحه از سال 2006 آغاز شده بود.

این فرودگاه از نظر معماری بسیار خیره کننده و کارامد بوده و هرساله میزبان 360000 پرواز و 30 میلیون مسافر است که توسط قطر ایرویز جابجا می شوند.

جهت آشنایی با هواپیمایی قطر به صفحه کارگو قطر مراجعه نمایید.

ترمینال اصلی فرودگاه دوحه به شکل بیضی طراحی شده تا مسافتی که مسافران باید برای سوار شدن، پیاده شدن، خرید، صرف غذا یا … طی کنند کمتر شود. درواقع همه چیز به گونه ای هوشمندانه طراحی شده تا امکانات فرودگاه در دسترس باشد.

فرودگاه دوحه

خصوصیات فرودگاه دوحه

برجسته ترین خصوصیات فرودگاه دوحه به شرح زیر است:

1-فرودگاه قطر دوحه قادر به پذیرش 30 میلیون مسافر در سال است که این رقم به زودی به 50 میلیون می رسد.

2-باند غربی این فرودگاه با 4850 متر هشتمین باند طولانی جهان است.

3-هر سه دقیقه پنج هواپیما بلند شده یا فرود می آیند.

4-فضای سالن ورودی 25000 متر مربع می باشد.

5-فرودگاه حمد 138 پیشخوان ورودی دارد که 14 تای آن برای مسافران درجه یک قطر ایرویز می باشد.

امکانات فرودگاه حمد دوحه

امکانات فرودگاه حمد دوحه

فرودگاه حمد دوحه برای راحتی و اسایش مسافران یکسری امکاناتی تعبیه کرده که انها را با هم بررسی می کنیم:

اتاق سیگار

برای حفظ محیطی تمیز و بدون دود هم برای مسافرین هم کارکنان فرودگاه، اتاق های مخصوص سیگار در سرتاسر ترمینال مسافربری وجود دارد که به دودکش و صندلی مجهز می باشند.

دستگاه خودپرداز

در فرودگاه دوحه چندین دستگاه خودپرداز که پول نقد را با ارزهای مختلف تبدیل می کند وجود دارد.این دستگاه ها هم در قسمت خروجی و هم قسمت ورودی تعبیه شده اند.

تبدیل ارز

در این فرودگاه 6 فروشگاه مخصوص ارز در سراسر ساختمان مسافربری مستقر شده که امکان تبدیل ارز به بیش از 40 ارز دیگر را ارئه می کند.

نمازخانه در فرودگاه دوحه

نمازخانه

نمازخانه های بزرگی در سرتاسر ترمینال مسافربری بصورت جداگانه برای مردان و زنان ساخته شده که دارای امکانات اختصاصی وضو گرفتن هم می باشند.

وقتی از فرودگاه حمد خارج می شوید هم یک مسجد عمومی می بینید که به شکل قطره آب طراحی شده است و می توانید در آنجا نماز بخوانید.

اینترنت رایگان

در سراسر پایانه مسافربری امکان دسترسی به اینترنت بی سیم وجود دارد.کافیست HIAQatar Complimentary WiFi را در تلفن، تبلت یا لپ تاپ خود جستجو کرده و به آن متصل شوید.

جهت آشنایی با قوانین و هزینه حمل بار به قطر به صفحه ارسال بار به قطر مراجعه نمایید.

کیوسیک و میز اینترنت رایگان

یکسری کیوسک ها و میزهایی که مجهز به صفحه نمایش و صفحه کلید هستند در فرودگاه حمد وجود دارند که می توانید به صورت فری در آن وب گردی کنید.

باجه تلفن

چنانچه بدنبال تلفن برای برقرای تماس هستید می توانید با خرید کارت اعتباری از Qatar Duty Free با هر نقطه دنیا تماس بگیرید.باجه های تلفن در سراسر ترمینال تعبیه شده اند.

 

فرودگاه حمد دوحه

سرگرمی خانواده و کودک

در فرودگاه دوحه یک مکان هایی برای سرگرمی فرزندان شما درست شده که در  آن تلویزیون، اینترنت، اتاق های خانوادگی و … ارائه می کند و برایتان حریم خصوصی و آرامش بهمراه دارد.

کالسکه

برای راحتی مسافرانی که کودک دارند فرودگاه حمد بیش از 500 کالسکه کودک را در سرتاسر ترمینال در اختیار خانواده ها می گذارد.

اتاق والدین

اتاق والدین امکان مراقبت و تمیز کردن نوزادتان را فراهم می کند. امکانات آن شیر آب و ایستگاه تعویض پوشک است. اتاق های والدین در نقاط مختلف ترمینال مسافربری قرار دارد.

توالت های خانوادگی در فرودگاه حمد

توالت های خانوادگی

ممکن است همراه داشتن کودکان بزرگتر در توالت عمومی کمی ناراحت کننده باشد به همین خاطر دستشویی های خانوادگی در فرودگاه قطر تعبیه شده اند.

مراکز درمانی

چنانچه احتیاج به پزشک داشتید می توانید با شماره 4010 9222(+974)  تماس بگیرید.مراکز درمانی مجهز بصورت 24 ساعته پاسخگوی شما هستند.دو مرکز درمانی در ترمینال مسافربری وجود دارد.یکی در سالن ورودی قبل از کنترل پاسپورت و دیگری در سالن خروجی.

خدمات Al Maha

یک خدماتی در فرودگاه دوحه وجود دارد که در آن مهماندار خدمات Al Maha در هواپیما/ پل هوایی با شما ملاقات و شما را تا سوار شدن همراهی می کند و سرویس های متعددی ارائه می کند.

خدمات گلد، پلاتینوم در Transfers, Arrivals,Departures در صورت نیاز در اختیار مسافرین قرار می گیرد.برخی از سرویس هایی که آل ماها در قالب این پکیج ها فراهم کرده مثل کمک باربر برای چمدان شما از سالن چمدان، ترخیص کالا از گمرک، اولویت سوار شدن و … می باشد.

تیم بازیابی

در صورتیکه وسایل شما گم شده باشد  تیم بازیابی به استعلام های شما رسیدگی میکند.به این منظور به نزدیکترین میز اطلاعات HIA  مراجعه کنید. کارکنان فرودگاه بین‌المللی حمد تنها نمایندگان مجاز برای کمک به درخواست‌های مربوط به اموال گمشده، ثبت نام آنها و ارائه خدمات بازیابی اقلام گمشده به صورت رایگان هستند.

اقلامی که به اداره اموال گمشده فرودگاه بین المللی حمد تحویل شده اند به مدت 30 روز نگهداری می شود. پس از آن به خیریه اهدا می شود و دیگر به آنها دسترسی نخواهید داشت. HIA مسئولیتی در قبال مواردی که ظرف 30 روز مطالبه نشده و به خیریه اهدا نشده است را نمی پذیرد.

فروشگاه

در فرودگاه دوحه انواع و اقسام فروشگاه های معروف دنیا مثل برند دلچه گابانا، فندی، ولنتینو و … وجود دارند که می توانید از آنها خرید کنید.

فرودگاه دوحه قطر

محل ریلکسیشن

در فرودگاه حمد بخش های مختلفی برای استراحت و ریلکسیشن فراهم شده  است که می توانید از آنها استفاده کنید.

سالن خواببدون عوارض گمرکی در ترمینال حمل‌ونقل HIA قرار دارد که شامل مجموعه‌ای  کابین‌های خواب با حداکثر 50 مهمان بزرگسال و چهار کودک می باشد.در این قسمت غلاف خواب تک نفره، کابین دو نفره، کابین دو نفره با یک تخت کودک، کابین دو طبقه ارائه می شود.

همچنین مناطق اختصاصی برای استراحت، مطالعه یا چرت زدن مسافران در فرودگاه وجود دارد.

Be Relax در فرودگاه قطر ،خدمات رفاهی و زیبایی را به مسافران فرودگاه در سراسر جهان ارائه می دهد. Be Relax یک برند پیشرو اسپا در فرودگاه در جهان است که بیش از 50 فروشگاه دارد.انواع خدمات ماساژ، مانیکور، پدیکور، دوش گرفتن، و …
هتل فرودگاه دوحه قطر

هتل فرودگاه دوحه قطر

برای راحتی مسافران یکسری از میزها خدمات انواع هتل ها را در قسمت اختصاصی ترمینال مسافربری ارائه می کنند.فرقی نمی کند که از قبل رزرو کرده باشید یا بخواهید در هنگام ورود هتل بگیرید.فرودگاه بین المللی دوحه هتل های زیر را برای شما فراهم کرده است:

هتل و اقامتگاه دبلیو دوحه: اولین هتل لایف استای در دوحه است که در قلب شهر واقع شده و دارای 3 رستوران، بازار ادویه، یک کافه، 2 سالن استراحت، اسپا، مرکز تناسب اندام، استخر می باشد و 1000 متر مربع هم فضای مدرن برای جلسات و رویدادهای مهم اختصاص داده است.

هتل Oryx Airport هم مخصوص کسانی است که میخواهند بین پرواز های خوداستراحت کنند و سرحال شوند.

نقشه فرودگاه دوحه قطر

نقشه فرودگاه دوحه قطر

از آنجاییکه فرودگاه دوحه یک فرودگاه بزرگ و بین المللی است، افراد برای آشنایی با آن به نقشه فرودگاه دوحه قطر نیاز دارند.همانطور که میدانید هر فرودگاه قسمت های مختلفی مثل Arrivals، Departures And Transfers ، General Areas و … دارد و اگر بار اولی باشد که سفر می کنید احتمالا با دیدن این فرودگاه متعجب می شوید و نمیدانید برای انجام کارهایتان باید به کدام قسمت مراجعه کنید.به همین خاطر اگر از قبل یک دیدی نسبت به فرودگاه پیدا کنید راحت تر می توانید مکان های مورد نظر خود را روی نقشه علامت گذاری کنید.

در ادامه نقشه این سه قسمت را در قالب عکس برایتان آورده ایم که می توانید از آن استفاده نمایید.

نقشه فرودگاه دوحه قطر

قوانین فرودگاه دوحه

همانطور که می دانید قطر یک کشور اسلامی است و به سنت ها، آداب و رسوم و مذاهب محلی خیلی پایبند است.بنابراین بایستی به قوانین آنها در فرودگاه دوحه احترام بگذارید.بعضی چیزها شاید در فرودگاه های سایر کشورها آزاد باشد اما در فرودگاه قطر ممنوع و غیر قانونی است.

فرودگاه حمد از آخرین فناوری های امنیتی استفاده می کند و تمام کیف ها را به دقت اسکن می نماید.و هر مسافری که حتی یک ذره مواد مخدر همراه داشته باشد را دستگیر می کند.

چنانچه دارو با خود می آورید حتما باید با نسخه رسمی پزشک باشد که جزئیات دارو، دوز و مقدار تجویز شده را نشان دهد.

مصرف مشروبات الکلی یا مست بودن در ملا عام جرم به حساب می آید و حداقل 6 ماه زندان دارد.الکل فقط در رستوران و بارهای هتل مجاز می باشد.و اگر در فرودگاه از ان استفاده کنید مجازات می شوید.

واردات مواد مخدر؛ الکل، پورنوگرافی، محصولات گوشت خوک، کتاب های مذهبی به قطر غیر قانونی است.تمام چمدان، cd و dvd ها در فرودگاه مورد بررسی قرار می گیرند.

طبق قانون واردات، خرید و فروش سیگار های الکترونیکی، مایعات و محصولاتی شبیه به قلیان الکترونیکی ممنوع می باشد.و ماموران گمرک می توانند هرگونه اقلامی که خلاف قوانین این کشور باشد را چه در چمدان مسافر چه از طریق پستی توقیف و ضبط کنند.

 

ایا فرودگاه قطر زیباترین فرودگاه دنیا است؟

فرودگاه قطر در لیست اسکای ترکس دومین فرودگاه برتر جهان معرفی شد.

این فرودگاه از سال ۲۰۱۴ به سرعت به یکی از برجسته‌ترین فرودگاه‌های جهان تبدیل شد.

فرودگاه حمد از یک باغ میوه استوایی سرپوشیده به مساحت 6000 متر مربع تشکیل شده که حدود 300 درخت و بیش از 25000 گیاه و درختچه و همچنین یک آب نما به وسعت 575 متر مربع، دارد.

این فرودگاه مملو از اثار هنری هنرمندان محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است که مخصوصاً برای جلب توجه مسافران طراحی شده‌اند. در نزدیکی قطار مسافربری «پیام صلح به جهان» اثر احمد البحرانی، هنرمند عراقی مقیم قطر، و نماد «lamp bear» اثر اورس فیشر، میدان جنوبی فرودگاه را مزین کرده است.

بیشتر از اینکه این فرودگاه زیبا باشد مجهز است و خدمات فوق العاده ای به مسافران ارائه می کند.

عکس فرودگاه قطر

همانطور که در بالا گفتیم فرودگاه قطر یکی از زیباترین، مجهزترین و بهترین فرودگاه های جهان است. برای اثبات این ادعا چند عکس از فرودگاه قطر را قرار میدهیم.

2 دیدگاه دربارهٔ «فرودگاه دوحه قطر»

mitra گفت:

سلام.من یه تیکه طلا در فرودگاه دوحه گم کردم چطور میتونم پیگیری کنن…کسی هست کمکم کنه.ممنون

hassan salehi گفت:

من کم توان هستم چه شکلی به‌ازای پیاده شدن از هواپیما مقصد قبل باماشن ببرن به سال ترانزیت برای پرواز بعد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *