۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

هزینه دموراژ کانتینر 1401

هزینه دموراژ کانتینر 1402

هزینه دموراژ کانتینر 1402 چقدر است؟

هزینه دموراژ کانتینر 1401

هزینه دموراژ کانتینر 1402

هزینه دموراژ کانتینر 1402 به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع کانتینر
  • ابعاد کانتینر
  • قوانین بندر مقصد
  • قوانین شرکت حمل

برای آشنایی با ابعاد کانتینر به صفحه ابعاد کانتینر ۴۰ فوت و 20 فوت مراجعه نمایید.

تعرفه حق توقف کانتینر سال 1402

کانتینر های 20 فوت و 40 فوت معمولی و مخصوص تا 10 روز و کانتینرهای 20 فوت و 40 فوتی یخچالی تا 4 روز از پرداخت جریمه حق توقف معاف هستند و هزینه دموراژ ندارند.اما تعرفه حق توقف کانتینر برای بیشتر از 4 و 10 روز بصورت دقیق در جدول زیر آورده شده است:

نوع کانتینر 10 روز اول 11 تا 20 روز 21 تا 30 روز 31 روز و بیشتر
کانتینر معمولی 20 فوت رایگان 1,276,000 ريال 1,914,000 ريال 2,871,000ریال
کانتینر معمولی 40 فوت رایگان 2,552,000ريال 3,828,000 ريال 5,742,000ریال
کانتینر مخصوص 20 فوت رایگان 2,552,000ريال 3,828,000 ريال 5,742,000ریال
کانتینر مخصوص 40 فوت رایگان 5,104,000ریال 7,656,000ریال 1,484,000ریال

 

نوع کانتینر 4 روز اول 5 تا 14 روز 15 تا 24 روز 25 روز و بیشتر
20 فوت یخچالی رایگان 3,828,000 ريال 5,742,000ریال 8,613,000ریال
40 فوت یخچالی رایگان 7,656,000ریال 11,484,000 ريال 17,226,000ریال

 

حق توقف در گمرک در جدول بالا برای کانتینرهایی که به بنادر جنوبی و شمالی کشور وارد می شوند براساس نرخ مصوب سازمان بنادر و‌کشتیرانی داده شده و ممکن است در سال جدید اصلاحیه هایی بر روی آن انجام شود.به محض اعلام این اصلاحیه ها ما نیز جدول فوق را بر مبنای اطلاعات جدید بروز می کنیم.

بنابراین هر زمانی که نیاز داشتید میتوانید به سایت ما مراجعه کرده و از قوانین جدید مطلع گردید تا بتوانید حق توقف خود را بر این اساس پرداخت نمایید.

نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است که لاین ها می توانند حق توقف را بصورت دلاری از شما دریافت کنند و مبلغ آن با توجه به هر خطی متفاوت است.

لازم به ذکر است که لاین ها ممکن است از شما جریمه دیرکرد هم بگیرند.یعنی اگر پرداخت های شما برای دموراژ دیر انجام شود احتمال دارد جریمه شوید.

جهت اطلاع از قیمت حمل کانتینر از چین به صفحه حمل دریایی از چین به ایران مراجعه نمایید.

دموراژ چیست؟

دموراژ چیست؟

دموراژ گمرکی چیست؟ اگر در حوزه حمل و نقل کار کنید احتمالا نام دموراژ به گوشتان خورده است اما اجازه دهید ببینیم دموراژ یا حق توقف کانتینر چیست؟ بر طبق قوانین تمامی واردکنندگان و صادرکنندگان کالا تا مدت زمان مشخصی فرصت دارند که بار خود را از بندر تحویل بگیرند.زمانیکه گیرنده یا صاحب بار در این زمان مجاز برای گرفتن بار مراجعه نکند باید به ازای هر روز اضافه ای که کانتینر را خالی نمی کند یک هزینه ای تحت عنوان دموراژ به مالک کانتینر یا کشتی اجاره شده پرداخت نماید.

پس هزینه دموراژ در صورتی به بار میخورد که کانتینر بیشتر از روزهای رایگان در ترمینال بندر نگهداری شود.

جریمه دموراژ به این دلیل در نظر گرفته شده که وارد کنندگان تشویق بشوند بارهایی که زودتر از موعد مقرر به بندر می رسد را زودتر از بندر تحویل بگیرند.

دموراژ چیست؟

مدت زمان دموراژ چگونه تعیین می شود؟

وقتی برای اجاره کانتینر با شرکت کشتیرانی قرارداد می بندید یک قسمتی تحت عنوان فری تایم مبدا و مقصد در قرارداد مشخص می شود.فری تایم مبدا یعنی مدت زمانی که کانتینر خالی به شما تحویل داده می شود تا زمانی که کانتینر را بارگیری می کنید. و فری تایم مقصد یعنی زمانی که کانتینر پر در مقصد به شما تحویل داده می شود تا زمانیکه کانتینر را تخلیه می کنید.

دیسپچ چیست؟

همانطور که گفتیم مدت فری تایم در قرارداد کشتیرانی مشخص می شود تا در این زمان مشخص کانتینر را خالی کنید و تحویل دهید و در صورت دیرکرد به شما دموراژ می خورد اما جالب است بدانید در همان قرارداد چیزی بنام دیسپچ هم مشخص می شود.دیسپچ به این معناست که اگر کانتینر را زودتر از موعد مقرر خالی کنید به شما پاداش داده می شود.

دموراژ کشتیرانی جمهوری اسلامی

جریمه دموراژ کشتیرانی جمهوری اسلامی هیچ فرقی با Nvocc ها ندارد. یعنی چه کانتینر از شرکت جمهوری اسلامی باشد چه شرکت های دیگر در صورت اینکه در مدت زمان تعیین شده بار تخلیه نشود به شما دموراژ تعلق می گیرد و حق توقف یک مقدار ثابتی است.

تفاوت اصلی در زمان فری تایم است که در قرارداد اولیه تعیین می شود یعنی برای برخی کانتینر ها مدت زمان فری تایم 10 روز است اما برای یکسری کانتینر ها 21 روز که اگر ظرف این مدت مجاز بار تحویل گرفته نشود برای گیرنده دموراژ در نظر گرفته می شود.

دموراژ گمرکی چیست

چرا به بار دموراژ می خورد؟

به دلایل مختلفی به یک بار دموراژ تعلق می گیرد که در زیر به آنها اشاره کردیم:

  • گیرنده کالا از زمان یا تاریخ رسیدن محموله اطلاع نداشته و به همین خاطر نمی تواند در مدت زمان مشخص شده کالا را ترخیص کرده و تحویل بگیرد.
  • تحویل گیرنده مدارک را به موقع برای ترخیص آماده نکرده و در نتیجه پیکاپ انجام نمی شود
  • اسنادی که گیرنده دریافت کرده نادرست یا ناقص بوده است
  • محموله ی دریافت شده با فاکتور فروش مطابقت نداشته باشد
  • کانتینر به دلیل بازرسی یا توقف تاخیر داشته باشد
  • فرستنده و گیرنده به مشکل خورده باشند
  • ازدحام در بندر
  • عدم پرداخت کامل هزینه های حمل و نقل
  • آب و هوای بد

آیا دموراژ به خرده بار هم تعلق می گیرد؟

از آنجاییکه بارهای LCL یا خرده بار برای یک گیرنده نیست و با محموله های دیگر تجمیع شده و با یک کانتینر FCL  حمل می شوند به همین خاطر به انها هزینه دموراژ تعلق نمی گیرد.

اما متصدی حمل و نقل ممکن است برای نگهداری اینگونه بارها در انبار یا CFS خودش از مشتری هزینه بگیرد.

تفاوت توقیف و دموراژ چیست؟

اگرچه توقیف و دموراژ هردو به معنای جریمه دیرکرد هستند اما گاهی وقت ها افراد دموراژ و توقیف را با هم اشتباه می گیرند در صورتیکه این دو واژه معنای متفاوتی دارند.

تفاوت دموراژ و توقیف به محل قرارگیری کانتینر در زمان تاخیر بستگی دارد.

اگر کانتینر بصورت کامل از ترمنیال خارج نشود و روزهای مجاز شما هم گذشته باشد باید دموراژ بپردازید اما اگر کانتینر از ترمینال خارج شده باشد و روزهای رایگان هم گذشته باشد از شما جریمه توقیف می گیرند.

چطور از هزینه های دموراژ و توقیف معاف شویم؟

اگر از کانتینرهای مخصوص شیپر (SOC) به جای کانتینرهای COC استفاده کنید دیگر هیچ تعهدی برای پرداخت دموراژ و توقیف نخواهید داشت.

تعرفه حق توقف کانتینر دلاری است یا ریالی

تعرفه حق توقف کانتینر دلاری است یا ریالی

یکی از سوالات رایج شما این است که تعرفه حق توقف کانتینر دلاری است یا ریالی؟سازمان کشتیرانی در ابلاغیه ای اعلام کرده که تعرفه حق توقف کانتینر را هم می توانید دلاری و هم ریالی پرداخت کنید.

البته این قضیه تا حد زیادی به خط کشتیرانی که با آن کار می کنید هم بستگی داشته و کاملا قابل مذاکره است.

یعنی قبل از حمل بار میتوانید با شرکت کشتیرانی توافق کنید که بعد از رسیدن بار به بنادر ایران هزینه دموراژ را بصورت ریالی یا دلاری پرداخت کنید.البته این منوط بر توافق و تاییده کتبی بین طرفین است.

ما توصیه می کنیم تمام این مسائل را قبل از حمل مشخص کنید واینطور نباشد که بعد از رسیدن بار تازه بخواهید سر دموراژ بحث کنید چون در اینصورت حق طبیعی خط کشتیرانی است که این مساله را نپذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *