۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

کشتی فله بر

کشتی فله بر

خیلی از صادرکنندگان برای حمل بارهایشان بدنبال کشتی فله بر هستند که در این مقاله آنرا بررسی کرده ایم

کشتی فله بر

کشتی فله بر

کشتی فله بر یک نوع کشتی یا شناور است که محموله ها را بصورت فله ای یعنی بدون بسته بندی خاص حمل می کند.این کشتی ها معمولا تک عرشه ای هستند و ظرفیتی در حدود 400000 DWT (وزن کل کشتی و بار) دارند.

کشتی های فله بر، از نظر ظرفیت حمل بار و کانال های مهم دریایی در 6 کلاس طبقه بندی می شوند که عبارتند از :

  • Very Large Carriers
  • Capesize & handymax
  • Panamax
  • Handysize
  • Small sized

البته یکسری طبقه بندی های دیگر هم برای برخی از کانال های ناوبری وجود دارند که به حوزه جغرافیایی خاصی محدود هستند.

شرکت های حمل و نقل محموله های فله 40 درصد از بخش حمل و نقل بین المللی را به خود اختصاص داده اند که سهم عمده ی آن در اختیار کشورهای جنوب آسیا مثل چین، ژاپن و کره جنوبی است.البته یونان هم یکی دیگر از اپراتورهای اصلی کشتی فله بر می باشد.

اگر می خواهید بازرگان حرفه ای باشید و با واژه های این حوزه آشنا شوید حتما مقاله اصطلاحات بازرگانی حمل و نقل را مطالعه نمایید.

انواع کشتی فله بر

انواع کشتی فله بر از نظر طراحی

انواع کشتی فله بر مدرن در دسته بندی های زیر توضیح داده شده اند:

فله بر بیسیک/بالکرهای معمولی

این بالکرها به جرثقیل مجهز هستند که فرایند بارگیری و تخلیه را آسان می کند.این شناورها قابلیت کشش بسیار خوبی را دارند.دارای درپوش هستند که یک روکش روی آنها را پوشانده است.تعداد نگهدارنده هایی که داخل کشتی تعبیه شده به اندازه کشتی بستگی دارد.مثلا برای 35000 تن 5 کشتی و برای 250000 تن تا 9 کشتی نگهدارنده در نظر گرفته می شود.

در زمانهایی که جرثقیل ساحلی در دسترس نیست از جرثقیل این کشتی ها برای بارگیری و تخلیه استفاده می شود.

این نوع فله برها جزء اولین کشتی هایی بودند که به ناوگان مدرن اضافه شدند و مدل آنها طوری است که می تواند چندین بار را حمل کرده و به نقاط مختلف دنیا ارسال نمود.

حامل های فله ترکیبی

این فله بر ها طراحی منحصربه فردی دارند و در مقایسه با سایر کشتی های فله بر گرانتر می باشند.این کشتی ها انعطاف پذیری بالاتری برای حمل فله ای سنگ معدن و حتی نفت را دارند.از نظر ظاهری براحتی قابل شناسایی هستند چون دارای لوله و پانتون می باشند.محموله های فله داخل انبار و محموله نفتی در مخازن کنار حمل می شوند.

ظرفیت انبار این کشتی ها خیلی بیشتر از هر نوع کشتی دیگر است.تعداد این شناورها بسیار کم است.

فله بر Gearless

این نوع کشتی های فله بر بدون جرثقیل هستند به همین خاطر این نام روی آن گذشاته شده است.از آنجاییکه این کشتی جرثقیل ندارد حتما باید تجهیزات بندری را از قبل بررسی کنید.

این نوع فله برها بزرگ می باشند و فقط در بنادری که امکانات نوار نقاله و جرثقیل را دارا هستند مورد استفاده قرار می گیرند.از طرف دیگر این بالکرها بخاطر بزرگی شان فقط می توانند در کنار بزرگترین بنادر و بندرهای avant-garde حرکت کنند.

با توجه به اینکه این نوع کشتی ها هیچ هزینه ای برای نصب، نگهداری و بهره برداری از جرثقیل ندارند از نظر اقتصادی بصرفه هستند.

کشتی فله بر Self Dischargers

این بالکرها امکانات تخلیه و بارگیری خودکار را دارند و از آنجاییکه خودشان به جرثقیل و نوار نقاله مجهز هستند می توانند در هر آبراه عمیقی کار کنند و منتظر سیستم ساحلی نمی مانند. این فله بر می توانید بصورت مستقیم در اسکله، انبار، هوپر یا بارج بار را تخلیه کند.

بار فله چیست

Bulker Lakers

این فله برها در دریاچه های بزرگ آمریکا تردد می کنند و بخاطر سبک ساختشان کاملا قابل تشخیص می باشند.طول عمر این شناورها بالاست و کمتر در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرند چراکه فقط در آبهای شیرین حرکت می کنند.بزرگتر بالکرهای لیکر 300 متر طول، 32 متر عرض و دراوت 15 متر دارد.

BIBO or “Bulk-In, Bags Out”

این نوع شناورها در بین سایر کشتی ها محبوترند چون بار بصورت فله روی عرشه کشتی بارگیری می شود و همانجا توسط تجهیزاتی که وجود دارد بسته بندی می شود.زمان تخلیه نهایی این بارها کوتاهتر است چون محموله بسته بندی شده را بارگیری می کند.

Open Hatch Bulk Carrier/ Forest Product Carriers

این کشتی های فله بر مخزن بالا و پایین را ندارند اما دارای اضلاع خط می باشند که می توانیم محصولات جنگلی را در آن جای دهیم. از نام این نوع شناور مشخص است که یک دریچه باز برای بارگیری و تخلیه مستقیم کالا دارند.همچنین این کشتی ها به دروازه های متحرک و ثابت مجهز هستند که فرایند بارگیری  و تخلیه را ساده تر می کند.

در این فله بر سیستم رطوبت گیر و جرثقیل با اتصالات ویژه مثل مولتی لیف، گیره و … وجود دارد.
حمل بار فله

حمل بار فله

شرکت مرلید مفتخر است که در زمینه حمل بار فله به بنادر خارج از کشور قدم نهاده است و می تواند با منابع خوبی که دارد بهترین نرخ های روز حمل بار فله را ارائه کند.البته چیزی که برای حمل این بارها بسیار اهمیت دارد این است که برای استعلام قیمت باید اطلاعات کامل و دقیق در مورد بار و نوع کشتی که نیاز است داشته باشید.

بندر مبدا و بندر مقصد، زمان دقیق بارگیری، مدت زمان بارگیری و تخلیه در مبدا و مقصد و یکسری موارد دیگر که در ادامه می آوریم برای گرفتن قیمت الزامی است.پس لطفا فقط با داشتن این اطلاعات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

در اینجا یک فایل ورد قرار داده ایم که قبل از استعلام قیمت باید آنرا پر کنید و برای ما ارسال نمایید.

اگر بار خطرناکی برا حمل دارید حتما مقاله حمل کالای خطرناک را مطالعه کنید.

بار فله چیست

در این قسمت می خواهیم توضیح دهیم بار فله چیست؟ محموله های فله عمدتا در 3 دسته زیر قرار می گیرند:

1-سنگ آهن که یک عنصر اصلی برای ساختن فولاد است

2-زغال سنگ که منبع انرژی و جزء ثانویه برای فولاد است

3-غلات

4-محصولاتی مثل بوکسیت، سیمان، کودها، برنج، شکر و الوار و…

لیکر چیست؟

لیکر چیست؟

در این بخش می خواهیم ببینیم لیکر چیست؟ لیکرها کشتی هایی هستند(قایق) که معمولا برای حمل و نقل محموله های فله خشک استفاده می شوند و از نظر ساختاری و قانونی اجازه فعالیت در اقیانوس آزاد را ندارند.یعنی برای حمل و نقل دریاچه ای مناسب هستند.این لیکرها به دو نوع تقسیم می شوند:

اکثر لیکرها به فناوری تخلیه خودکار مجهز هستند که بدون نیاز به پرسنل یا تجهیزات ساحلی می توانند با را از کشتی تخلیه کنند.به این نوع لیکرها خود تخلیه می گویند که دارای یک بوم فولادی بزرگ بوده و از روی کشتی به سمت عرشه کشیده شده است.هنگام تخلیه محموله روی تسمه های نقاله ای رها می شوند.

نوع دیگری از لیکرها فناوری تخلیه خودکار ندارند و به آن بالکر گفته می شود.این لیکرها برای تخلیه به تجهیزات ساحلی مثل جرثقیل نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *