۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

کارگو چیست

کارگو چیست؟

در اقصی نقاط دنیا وقتی میپرسند کارگو چیست همه فکر می کنند اضافه باری که بصورت جدا با هواپیما یا کشتی ارسال می شود را کارگو می گویند اما ما در این مطلب شما را با درست ترین مفهوم کارگو آشنا می کنیم.

کارگو چیست؟

کارگو چیست؟

پیش از اینکه به مبحث کارگو چیست بپردازیم باید بگوییم که کلمه کارگو یک معنی بین المللی و درست دارد که در دنیا متداول است. اما در ایران معنی کلمه کارگو کمی متفاوت است که در ادامه هردوی انها را به تفکیک توضیح می دهیم. ما در مرلید سعی کردیم بصورت کامل به معنای واژه کارگو بپردازیم.

از لحاظ لغوی معنای کلمه کارگو چیست؟

در دیکشنری merriam webster به هر نوع کالایی که از طریق کشتی، هواپیما یا هر وسیله نقلیه ی دیگری حمل می شود کارگو گفته شده است.

از دیدگاه جهانی کارگو یعنی چی؟

کارگو یعنی یک محموله یا کالایی را با هواپیما، کشتی یا کامیون از مکانی به مکان دیگر حمل کنیم. حمل و نقل کارگو عمدتا برای مقاصد تجاری انجام می شود و قطعا با صدور بارنامه همراه است.توجه داشته باشید که به کل پروسه حمل از فرایندهای گمرکی در مبدا گرفته تا انتخاب مسیر درست برای رسیدن بار به مقصد، انتخاب شیوه حمل(هوایی/دریایی/زمینی) و طی شدن مراحل گمرکی و تحویل بار در مقصد کارگو گفته می شود.

جالب است بدانید در تعاریف سنتی کارگو به کالاهایی اشاره می کند که از طریق دریایی یا هوایی ارسال می شوند و به حمل کالاها بصورت زمینی یا ریلی فریت می گویند.

همانطور که می بینید تعاریف متعددی برای کارگو هست اما به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم کارگو چیه، همان تعریف اول صحیح تر است.

کارگو چیست؟

کارگو در ایران به چه معناست؟

در ایران اینطور جا افتاده که به بارهای بزرگ مثل وسایل خانه یا اضافه بار مسافری که با بارنامه مجزا و جدا از مسافر از فرودگاه مبدا به فرودگاه مقصد ارسال می شود به اصطلاح کارگو می گویند.در صورتیکه این تعریف بیشتر به فریت شبیه است تا کارگو.

اگر مسافرید و قصد ازسال بار دارید حتما مقاله ارسال وسایل منزل به خارج از کشور را مطالعه نمایید.

در نتیجه این تعریف دقیق و اصولی برای کارگو نیست چراکه در ایران کارگو بیشتر به حمل بارهای تجاری با هواپیما گفته می شود.یعنی یک شخص یا شرکتی کالایی را از خارج از کشور مثل چین خریداری کرده و از طریق فورواردر با هواپیماهای مخصوص حمل بار آنرا به ایران کارگو می کند.البته بالعکس این هم صادق است.یعنی یک خریداری در خارج از ایران اقلام یا کالایی را از یک فروشنده در ایران خریداری می کند و بارهای او با هواپیما از فرودگاه امام به فرودگاه کشور مقصد کارگو می شود.

پس فهمیدیم که اصطلاح کارگو بیشتر برای حمل بارهای تجاری آنهم از طریق هواپیما و با یک بارنامه قانونی استفاده می شود.

هزینه کارگو چیست؟

هزینه کارگو چیست؟

هزینه کارگو چیست یا بهتر بگوییم چه عواملی در تعیین هزینه کارگو تاثیرگذار است؟

اولین و اصلی ترین عاملی که هزینه کارگو را کم و زیاد می کند شیوه حمل است.واضح است که هزینه کارگو هوایی از کارگو دریایی بیشتر است چون هم سریعتر می رسد هم ایمن تر و راحت تر است.البته چه در حمل هوایی چه دریایی مسافت بین مبدا و مقصد هم باعث افزایش یا کاهش هزینه کارگو می شود.

دومین عامل نوع ایرلاینی است که قرار است بار شما را کارگو کند.همانطور که می دانید خطوط مختلف هوایی مثل قطر، امارات و …هستند که حمل بار انجام می دهند.نرخ این ایرلاین ها برای مسیرهای گوناگون متفاوت است و همیشه خط های هوایی در حال رقابت هستند.

وزن و حجم بار یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت کارگو است.اگر وزن بار بیشتر باشد معیار محاسبه وزن است اما اگر حجم بار بیشتر شود مسئولان گمرکی حجم را در نظر می گیرند.

ترم خرید یا همان اینکوترمز هم می تواند هزینه های کارگو را کاهش یا افزایش دهد.مثلا ترم خرید FOB یعنی فروشنده تمام کارهای حمل داخلی بار تا فرودگاه یا بندر و امور گمرکی مبدا را انجام می دهد و خریدار فقط بایستی هزینه حمل را بپردازد.با اینکار مسلما هزینه های کارگو کمتر می شود.

یکی از بخش های مهم و پر هزینه کارگو، ترخیص آن در مقصد است.هر کشوری قوانین خاص خودش را برای ترخیص بار دارد و از انجاییکه کالاهای تجاری معمولا با ارزش هستند هزینه ترخیص انها هم ممکن است بالا باشد.ضمن اینکه ترخیصکار هم برای ترخیص بار از صاحب بار هزینه می گیرد.

 

کارگو هواپیما چیست؟

کارگو هواپیما چیست؟

در این قسمت می خواهیم ببینیم کارگو هواپیما چیست؟

کارگو هواپیما هم کاملا از اسمش مشخص است یعنی محموله ها از طریق هواپیماهای مخصوص باربری نه مسافربری به مقاصد مختلف حمل و نقل می شود.همانطور که گفتیم بیشتر به ارسال بار تجاری کارگو می گویند و معمولا برای حمل بارهای تا 1 تن هم کارگو هواپیما خیلی خوب است.البته بعضی از شرکت ها هستند که اولویتشان سریع رسیدن بار است و بارهای بالای 4 تن را هم با هواپیما جابجا می کنند.

برای کارگو کردن بار با هواپیما توسط merlead.com بایستی یکسری شرایط داشته باشید.بارهای تجاری یا باید توسط خود شرکت تولید کننده که پروانه بهره برداری دارند ارسال شود یا اگر واسطه یا خریدار هستید و می خواهید بصورت شخصی بارتجاری را به کشورهای دیگر صادر کنید بایستی از تولید کننده کالا اجازه کسب کنید. برای اضافه بار مسافری هم می توان آن را با هواپیما و با یک بارنامه ارسال کرد.

توجه داشته باشید برخی از کالاهای خطرناک، مایع یا پودری به مجوز حمل یا MSDS هم نیاز دارند که بدون وجود آن امکان کارگو بار نیست.

کارت بازرگانی هم قطعا برای اظهار بارهای تجاری نیاز است.اما خبر خوب این است که شرکت مرلید قادر است برای کارگوی انواع و اقسام کالاهای تجاری شما راه حل پیدا کند و آنرا به صورت کاملا قانونی به مقاصد خارجی کارگو نماید.

قسمت کارگوی هواپیما کجاست؟

قسمت کارگوی هواپیما کجاست؟

خیلی از افراد میپرسند که قسمت کارگو هواپیما کجاست؟
بعضی از هواپیما ها به دو بخش تقسیم شده اند. بخش بالایی مخصوص خدمه و مسافران و بخش پایینی مخصوص حمل بار یا همان کارگو می باشد. البته بعضی از هواپیماها یک جای مخصوص برای حمل بارها دارند که اصطلاحا به آن قسمت کارگو میگویند.

البته یکسری از هواپیما ها هستند که محموله ها را در قسمت انتهایی بدنه هواپیما نگهداری می کنند و خلبان و مسافران در قسمت ابتدایی بدنه جای میگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *