۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

نحوه محاسبه اضافه بار هواپیما

نحوه محاسبه اضافه بار هواپیما

نحوه محاسبه اضافه بار هواپیما چگونه است؟

نحوه محاسبه اضافه بار هواپیما

چه بخواهید با پروازهای داخلی سفر کنید و چه پرواز‌های خارجی، قطعا داشتن اضافه بار در فرودگاه برای شما دردسرساز خواهد شد. به عبارتی باید گفت فرقی ندارد که مقصد کجاست، اگر بار شما از میزان مجاز بیشتر باشد، با مشکل مواجه خواهید شد و باید هزینه اضافی پرداخت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محاسبه اضافه بار هواپیما و حداکثر بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی با ما در ادامه همراه باشید.

هزینه هر کیلو اضافه بار چقدر است؟

هزینه هر کیلو اضافه بار چقدر است؟

در برخی منابع ذکر شده که گاهی به ازای هر یک کیلوگرم اضافه بار، ایرلاین‌ها یک درصد از هزینه‌ی بلیط را به عنوان جریمه‌ی اضافه بار از مسافران دریافت می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت که اگر مسافری 5 کیلوگرم بار اضافی داشته باشد، ملزم به پرداخت هزینه‌ای معادل 5 درصد از هزینه‌ی بلیط خود به شرکت هواپیمایی است.

اما در نهایت باید گفت که همه چیز به ایرلاین شما بستگی دارد و هر خط هوایی برای خود قوانینی دارد که ممکن است این مسئله را رد کند و محاسبات شما را بر هم بزند.

اگر قصد حمل هرگونه مایعی را دارید حتما مقاله حمل مایعات در قسمت بار هواپیما را مطالعه نمایید.

محاسبه اضافه بار بر اساس کلاس پرواز

محاسبه اضافه بار بر اساس کلاس پرواز

گفتنی است که در هر پرواز مسافران بسته به کلاسی که در حین خرید بلیط هواپیما انتخاب کرده اند، می‌توانند حجم بار مجاز را معین کنند. معمولا میزان بار مجاز در کلاس پرواز اکونومی نسبتا کمتر از کلاس بیزینس و فرست کلاس است.

معمولا هرچه کلاس پرواز بهتر باشد، مسافر می‌تواند حجم بیشتری بار مجاز را با خود همراه داشته باشد. قطعا این مسئله برای دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند، دارای اهمیت خواهد بود؛ چرا که نیاز دارند تا میزان بار بیشتری را همراه خودشان ببرند.

اگر در مورد حمل بارهای اضافی خود به لارناکا سوال دارید حتما مقاله ارسال بار به قبرس جنوبی را مطالعه نمایید.

مقایسه‌ نحوه محاسبه اضافه بار هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی

اگرچه در برخی مواقع نحوه محاسبه‌ی اضافه بار هواپیما در ایرلاین‌ها متفاوت است؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که معمولا در ایرلاین‌های داخلی، میزان بار مجاز 20 کیلوگرم در کلاس اکونومی و 30 کیلوگرم در کلاس بیزنس است. اما در ایرلاین‌های خارجی این اعداد به ترتیب به 23 و 32 می‌رسد که باز هم طبق آنچه گفته شد می‌تواند بر اساس قوانین خطوط هوایی متفاوت باشد.

بار مجاز ایرلاین‌های داخلی و خارجی

ایرلاین‌ها میزان بار مجاز در کلاس اکونومی میزان بار مجاز در کلاس بیزنس
زاگرس 20 کیلوگرم 30 کیلوگرم
کاسپین 20 کیلوگرم 20 کیلوگرم
قشم ایر 20 کیلوگرم 20 کیلوگرم
تابان 20 کیلوگرم 30 کیلوگرم
ماهان 20 کیلوگرم 45 کیلوگرم
کیش ایرا 20 کیلوگرم 30 کیلوگرم
آسمان  20 کیلوگرم 30 کیلوگرم
آتا 20 کیلوگرم 30 کیلوگرم
ایران ایر (برای کودکان در این ایرلاین به میزان ۱۰ کیلوگرم بار مجاز در نظر گرفته شده است.) 20 کیلوگرم 45 کیلوگرم

بار مجاز ایرلاین‌های داخلی و خارجی

ایرلاین‌ها میزان بار مجاز در کلاس اکونومی میزان بار مجاز در کلاس بیزنس میزان بار مجاز در فرست کلاس
KLM 23 کیلوگرم 2 چمدان 32 کیلوگرم 3 چمدان 32 کیلوگرم
ترکیش ایر 20 کیاوگرم 30 کیلوگرم 30 کیلوگرم
قطر و امارات  25 الی 30 کیلوگرم 40 کیلوگرم 50 کیلوگرم
لوفت‌هانزا 23 کیلوگرم 2 چمدان 32 کیلوگرم 3 چمدان 32 کیلوگرم

نحوه محاسبه اضافه بار هواپیما بر اساس وزن یا تعداد چمدان‌ها؟

نحوه محاسبه اضافه بار هواپیما بر اساس وزن یا تعداد چمدان‌ها؟

نحوه محاسبه اضافه بار هواپیما بر اساس قیمت بلیط، طول پرواز، کلاس پرواز، وزن، تعداد بسته‌ها و حتی گاهی در مواردی طبق شکل و شمایل بسته متغیر خواهد بود. معمولا برای محاسبه هزینه اضافه بار، به ازای هر یک کیلوگرم بار اضافه، بر اساس قوانین ایرلاین‌ها مبلغی به عنوان اضافه بار برای مسافر مشخص می‌شود.

همانطور که گفتیم امکان دارد که شکل و شمایل بار مشمول هزینه اضافی شود و این نکته معمولا برای بسته‌های شکستنی است که حمل آن‌ها باید با احتیاط کامل انجام شود.

دقت داشته باشید که گاهی نحوه محاسبه اضافه بار هواپیما بر اساس وزن و گاهی بر اساس تعداد چمدان، پک یا بسته محاسبه می‌شود که در اکثر ایرلاین‌ها محاسبه‌ی اضافه بار هواپیما بر حسب وزن خواهد بود.

نحوه جلوگیری از هزینه اضافه بار در فرودگاه

نحوه جلوگیری از هزینه اضافه بار در فرودگاه

از آن جایی که در بیشتر مواقع اضافه بار می‌تواند دردسرساز شود و شما را مجبور کند تا وسط فرودگاه چمدان خود را باز کنید و از شر بار اضافی خلاص شوید! بهتر است پیش از رفتن به فرودگاه برای آن تدبیری بیندیشید. در قسمت زیر به برخی از راهکارها اشاره می‌کنیم:

  • هزینه‌ی اضافه بار را از پیش بپردازید

این که بخواهید پرداخت هزینه‌ی بار اضافه را به فرودگاه موکول کنید؛ ممکن است کمی در محیط شلوغ و پرتردد فرودگاه برای شما آزار دهنده باشد. از این رو بهتر است از پیش بر اساس ایرلاین و میزان بار مجاز اطلاعاتی را کسب کرده و هزینه‌ی اضافه بار را به صورت اینترنتی و از پیش پرداخت کنید.

گاهی اوقات، برای مسافران به خصوص در پروازهای خارجی؛ که هزینه‌ی اضافه بار خود را به صورت اینترنتی پرداخت می‌کنند، تخفیفاتی در نظر گرفته می‌شود.

  • پیش از ورود به فرودگاه وزن تقریبی چمدان را بدانید

برای اینکه مسئله‌ی اضافه بار وسط فرودگاه شما را غافلگیر نکند، بهتر است پیش از رفتن به فرودگاه و اعلام اضافه بار از سمت مسئول شرکت هواپیمایی یا مسئولین فرودگاه، خودتان از وزن تقریبی چمدان مطلع باشید و محتاطانه‌تر و به ترتیب اولویت وسایلتان را جمع‌آوری کنید و از آوردن وسایل غیرضروری بپرهیزید. با این کار شما می‌توانید برای بازگشت از سفر نیز وزن چمدان را تا حدودی برنامه‌ریزی کنید.

  • از همسفران خود کمک بخواهید

اگر همسفران خود را می‌شناسید و به آن‌ها اطمینان کافی دارید، می‌توانید بخشی از اضافه بار خود را به دوستانتان محول کنید تا مشمول پرداخت هزینه نشوید و قانون پرداخت اضافه بار را دور بزنید!

  • از چمدان‌های سبک استفاده کنید

در نظر داشته باشید که در هنگام محاسبه‌ی اضافه بار هواپیما، وزن چمدان شما نیز همراه با وزن بار محاسبه می‌شود. از این رو بهتر است چمدان‌های قدیمی دارای قاب‌های سنگین را کنار بگذارید و به فکر خرید یک مدل سبک وزن باشید.

  • مقدار بار مجاز چمدان دستی خود را به حداکثر برسانید

یکی دیگر از راه‌ها برای جلوگیری از هزینه‌ی اضافه بار این است که حداکثر استفاده را از مقدار مجاز چمدان دستی خود ببرید. برخی خطوط هوایی اغلب به شما این امکان را می‌دهند که یک الی دو کیف دستی را با خود به داخل کابین ببرید. اما در نظر داشته باشید که چمدان‌ها یا کیف‌های شما باید در قفسه‌ی بالای سرتان جا شوند و برای سایر مسافران و مهمانداران هواپیما مزاحمتی ایجاد نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *