۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

حمل مایعات در قسمت بار هواپیما

حمل مایعات در قسمت بار هواپیما

قوانین، شرایط، بسته بندی و هزینه حمل مایعات در قسمت بار هواپیما چیست؟

حمل مایعات در قسمت بار هواپیما از جمله در خواست هایی است که تعدد زیادی دارد.یک قانون کلی در خصوص حمل مایعات با هواپیما وجود دارد و آنهم این است که حتما باید با یک مدرکی به ایرلاین ثابت کنید ماهیت اصلی کالا چیست؟

زیرا در صورت خطرناک بودن بار هزینه حمل آن نسبت به یک بار معمولی بیشتر است و‌ در برخی موارد امکان حمل مایعات با هواپیما فراهم نیست. مثل مایعات قابل اشتعال( بنزین، گازوئیل و …).اسم این مدرک msds است.

در مورد مسافران و افرادیکه میخواهند در بار شخصی شان، مایعاتی مثل عرق نعنا، روغن زیتون و‌… قرار دهند هم باید بگوییم شاید بتوان این مایعات را بدون مجوز ارسال کنید اما ممکن است در مقصد برای تحویل گرفتن چنین بارهایی به مشکل بخورید(مشکلاتی از قبیل هزینه ازمایشگاه و‌…)

جهت اطلاع از ممنوعات حمل در بار مسافر به صفحه اقلام ممنوعه فرودگاه امام مراجعه نمایید.

بنابراین پیشنهاد میکنیم مایعات در بارهای شخصی خود قرار ندهید.

حمل مایعات در قسمت بار هواپیما

مجوز لازم برای حمل مایعات در قسمت بار هواپیما

همانطور که گفتیم اولین و مهمترین مجوز برای حمل مایعات در قسمت بار هواپیما فرم MSDS است.این فرم ماهیت کالا را مشخص می کند.اگر میخواهید در مورد msds بیشتر بدانید به صفحه msds چیست مراجعه کنید.

جالب است بدانید که اکثر افرادیکه قصد دارند یک نمونه مایع را به خارج از کشور ارسال کنند یا چیزی راجع به msds نمی دانند یا اینکه میخواهند بدون ارايه این گواهی استعلام قیمت داشته باشند.که در هردو صورت تیرشان به سنگ می خورد.
چرا؟
چون برای ارائه قیمت حمل بارهای مایع در مرحله اول فرستنده یا صاحب کالا بایستی گواهی msds را ارسال کند تا مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد.چنانچه این کالا امکان حمل به مقصد مورد نظر شما را داشت می توانیم قیمت انرا اعلام کنیم.

مراحل حمل مایعات با هواپیما

مراحل حمل مایعات با هواپیما

چطور می توانیم یک محموله مایع تجاری یا نمونه را به خارج ارسال کنیم؟

مرحله اول
فرم msds به همراه وزن بار برای کارشناسان ما ارسال کنید.

مرحله دوم
کارشناسان حمل کالای خطرناک، MSDS ارسالی شما را مورد بررسی قرار می دهند و‌ در صورتیکه امکان حمل بار وجود داشته باشد. قیمت ها را به شما اطلاع می دهند.و در خصوص نحوه بسته بندی، شیوه تحویل گرفتن بار و … شما را راهنمایی می کنند.

مرحله سوم
در روز مقرر بار را با مدارک کامل که در ادامه توضیح می دهیم به پایانه هوشمند بار فرودگاه امام می آورید. در انجا ترخیصکار کارهای مربوط به جواز گمرکی تان را انجام می دهد و‌ بعد از صدور بارنامه توسط شرکت مرلید کار پایان می یابد.

توجه: مقداری از مایع قبل از صدور جواز برای ازمایش فرستاده می شود.

مدارک لازم برای حمل مایعات با هواپیما

مدارک لازم برای حمل مایعات با هواپیما

برای ارسال نمونه تجاری مایع باید مدارک زیر را اماده کنید:
۱- چاپ فرم msds بار روی سربرگ شرکت ثبت شده با مهر و امضا
۲- نام و hscode کالا را برای درج روی بارنامه ارائه کنید
۳-نامه های مربوط به گمرک را جهت اظهار کالا بر روی سربرگ شرکت با مهر و امضا تهیه نمایید.

هزینه حمل مایعات با هواپیما

هزینه حمل مایعات شامل موارد زیر می شود:

  1. جواز
  2. بسته بندی
  3. آزمایشکاه
  4. بارنامه

هزینه حمل مایعات مخصوصا انهایی که خطرناک هستند با هزینه حمل بار نرمال متفاوت است و قیمت ان بیشتر می باشد.ضمن اینکه هیچکدام از خطوط خارجی امکان حمل مایعات خطرناک را به مقاصد خارجی در حال حاضر ندارند. در نتیجه مایعات خطرناک فقط به مقاصدی که خطوط هوایی ایرانی سرویس دارند حمل می گردد.

نکته دیگر اینکه به احتمال قوی چنین بارهایی نیاز به ازمایش هم دارند در نتیجه به هزینه هایتان،مبلغ ازمایشگاه هم اضافه می گردد.لازم به ذکر است ازمایشگاه در خود فرودگاه امام وجود دارد.ارزیاب شما را به انجا معرفی می کند.و حدودا 1 ساعت پس از نمونه برداری جواب را به شما می دهند تا به ارزیاب ارائه کنید.هزینه ازمایشگاه مطابق فیش گمرک باید پرداخت گردد.

توجه: برخی ها به اشتباه قبل از مراجعه به گمرک کالا را به ازمایشگاه های بیرون می برند با این پیش فرض که دیگر نیاز به ازمایش در فرودگاه نیست.اما گمرک تنها جواب ازمایشگاه های مورد تایید خود را میپذیرد که معمولا در خود گمرکات مستقر می باشند.

هزینه جواز گمرکی هم بعد از مشخص شدن نوع و میزان بار توسط ترخیصکار معین می شود.نوع بسته بندی هم میتواند باعث افزایش هزینه ها شود مخصوصا اگر باکس چوبی یا بسته بندی استاندارد یاتا باشد.

بسته بندی مایعات برای حمل با هواپیما

بسته بندی مایعات برای حمل با هواپیما

چنانچه بار مایع شما در ۶ دسته کالاهای خطرناک قرار داشته باشد بایستی انرا در بسته بندی خاص که مورد قبول یاتا است تحویل دهید.اما اگر جز ۶ دسته بار خطرناک نباشد لازم است بار داخل باکس چوبی یا یونولیت قرار بگیرد.

لازم به ذکر است بسته بندهای فرودگاه امام هستند که اگر کالای شما فقط نیاز به یونولیت داشته باشد می توانند کار بسته بندی را انجام دهند.اما اگر مایعات شما خطرناک باشند و به بسته بندی استاندارد یاتا نیاز داشته باشند بایستی از قبل به شرکت مرلید اعلام کنید تا بسته بندی مناسب را برایتان تهیه نمایند که معمولا هزینه های قابل توجهی دارد.

برای حمل مایعات خوراکی msds لازم است؟

خوشبختانه برای حمل مایعات خوراکی مثل عسل نیاز به msds نیست اما مقداری از ماده جهت ازمایش و اثبات خوراکی و مجاز بودن کالا برداشته میشود.ولیکن بسته بندی این نوع اقلام خوراکی هم باید داخل یونولیت یا صندوق باشد.

حمل مایعات خوراکی بعنوان بار همراه مسافر

حمل مایعات خوراکی بعنوان بار همراه مسافر

یکی از متداول ترین سوالاتی که پرسیده می شود این است که بارهای مایع خوراکی مثل عسل، ترشی هایی که ابلیمو و سرکه دارند، مواد خوراکی که شیر دارند و‌… را می توانیم با خودمان حمل کنیم یا خیر؟

حمل مایعاتی مثل سرکه و ابلیمو و‌… بطور کل ممنوع است یعنی حتی اجازه داده نمی شود که این نوع مواد را بعنوان بار همراه داخل چمدان قرار دهید.

اما در مورد عسل اگر در حد یک بسته باشد شاید اجازه بدهند انرا داخل چمدان بگذارید ولی نکته مهم این است که حتما باید قبل از اینکار از قوانین کشور مقصد در مورد وارد کردن عسل اطلاعات داشته باشید.مثلا کشوری مثل استرالیا به هر نوع مواد خوراکی که در بار مسافری باشد گیر می دهد و ممکن است فرایند تحویل بار پیچیده شود.

پس اول باید مشخص شود که حمل اینگونه اقلام با هواپیما مشکلی ندارد و دوم قوانین گمرکی کشور مقصد باید بررسی گردد. اما بطور کلی ما پیشنهاد می کنیم برای داشتن سفر بدون استرس از قرار دادن هرنوع مایعات در چمدان خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *