۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

انواع حمل و نقل هوایی

انواع حمل و نقل هوایی

اگر به دنبال آشنایی با حمل بار با هواپیما و انواع حمل و نقل هوایی هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مرلید بعنوان یکی از بهترین شرکت های حمل هوایی در این مقاله به بررسی تاریخچه و انواع حمل و نقل هوایی پرداخته است.
تاریخچه حمل و نقل هوایی

تاریخچه حمل و نقل بین المللی هوایی

امروزه حمل و نقل بین المللی هوایی بعنوان یکی از محبوب ترین و قابل اعتماد ترین روش های حمل سرتاسر جهان تبدیل شده است.تاریخچه حمل و نقل هوایی بار بسیار کوتاهتر از حمل دریایی است. برای اینکه بدانیم اولین هواپیمای باری در چه سالی پرواز کرد باید به قرن گذشته نگاهی بیندازیم.

اولین محموله هوایی در سال 1910 با یک هواپیمای باری از دیتون به کلمبوس پرواز کرد و در کمتر از یکساعت موفق شد که بار را به مقصد برساند.

برای آشنایی با بهترین و بزرگترین فرودگاه های دنیا به صفحه بزرگترین فرودگاه جهان مراجعه نمایید

هواپیماهایی که در اوایل دهه 1900 برای حمل بار استفاده می شدند آنقدر بزرگ و محکم نبودند که بتوانند مقدار زیادی بار را جابجا کنند.به همین خاطر بارهای اولیه در آن زمان بسته های کوچک پستی بودند.

در سال 1919 اولین پرواز ترکیبی از لندن به پاریس با یک مسافر و مقداری چرم و خروس انجام شد.در واقع دهه 1920 سرآغاز حمل و نقل هوایی با هدف جابجایی مسافر و حمل بار بود.

در سال 1929 تا 1945 هواپیماها بخاطر جنگ جهانی دوم توسعه یافتند تا بتوانند نیرو، سلاح مهمات را با سرعت جابجا کنند.

در اواخر دهه 1940 یعنی سال 1945 با تشکیل انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ، رویداد مهمی در تاریخ حمل و نقل هوایی اتفاق افتاد.در این دوران هواپیماهای اختصاصی حمل بار کم کم ظهور کردند تا بالاخره در سال 1968 اولین هواپیمایی که به قدر کافی برای حمل بار پهن بود(بوئینگ 747) به آسمان پرواز کرد و برد بزرگی را برای صنعت حمل و نقل هوایی کالا رقم زد.

حمل و نقل هوایی چیست

حمل و نقل هوایی چیست؟

برای تعریف حمل و نقل هوایی باید بگوییم که به انتقال هر نوع کالا از نقطه ای به نقطه ی دیگر جهان از طریق هواپیما حمل و نقل هوایی گفته می شود

هواپیماهایی که برای حمل بار استفاده می شوند نسبت به هواپیماهای مسافربری بدنه ی وسیع تری دارند.ضمن اینکه تعداد چرخ ها و درب های ورود خروج آن هم بیشتر بوده و در هنگام فرود پایدارتر هستند.

امروزه به منظور حفظ محیط زیست برای حمل بار و انتقال مسافر از هواپیماهای جدیدتر مثل هیبریدی و هواپیماهایی که با انرژی خورشیدی یا الکتریکی کار می کنند استفاده می شود.

اگر به دنبال آشنایی بیشتر با حمل زمینی هستید به صفحه شرکت حمل و نقل بین المللی زمینی مراجعه نمایید.

انواع حمل و نقل هوایی

انواع حمل و نقل هوایی

قبل از اینکه انواع حمل و نقل هوایی را شرح دهیم باید بگوییم که خدمات حمل بار هوایی به دو شاخه تقسیم می شود:

1- بارهای عمومی

محموله های عمومی به بارهایی گفته می شود که لازم نیست شرایط خاصی برای نگهداری و حمل آنها در نظر گرفته شود مثل کنترل دما، ارسال سریع بخاطر ماندگاری کوتاه مدت و … از طرفی هم بارهای عمومی نباید ابعاد بزرگ و عجیب غریبی داشته باشند.ضمن اینکه قیمت حمل و نقل هوایی بارهای عمومی پایینتر از سرویس باربری ویژه است اما زمان حمل ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. بارهای عمومی شامل هر کالای خشک مثل پوشاک، لوازم الکترونیکی، کامپیوتر و … می شود.

یکی از مهمترین مقاصد ایرانیان سوئد می باشد جهت آشنایی با نحوه حمل بار به صفحه ارسال بار به سوئد مراجعه نمایید.

حمل بار با هواپیما در انواع حمل و نقل هوایی

2- بارهای ویژه

محموله های ویژه به بارهایی گفته می شود که به نگهداری خاصی نیاز دارند.قیمت حمل این کالاها بیشتر از بارهای عمومی است.برخی از کالاهایی که در این دسته قرار می گیرند شامل:

  • میوه و سبزیجات، کیت های پزشکی و … که باید در دمای مشخصی نگهداری شوند.
  • محموله های خطرناک مثل مواد منفجره، رادیو اکتیو، مواد قابل اشتعال و سمی و …
  • حمل و نقل حیوانات زنده که به فضای مناسب با تهویه خوب نیاز دارد.
  • جسد و بافت واندام انسان ها که باید در بسته بندی های خاص و در یک دمای مشخص حمل شود.

اگر به دنبال اطلاعات در مورد نحوه حمل بار از اروپا و به ویژه انگلیس هستید به مقاله ارسال بار از لندن به تهران مراجعه نمایید.

انواع هواپیماهای باربری

حال به بررسی انواع هواپیماهای باربری که به دو دسته PAX و CAO تقسیم می شود، می پردازیم:

هواپیمای مسافربری PAX :

این هواپیما بیشتر کاربرد تجاری دارد اما ایرلاین ها علاوه بر حمل بار، مسافران را هم جابجا می کنند.البته قسمت حمل بار اولویت بندی شده است یعنی اول بسته های پستی دیپلماتیک، سپس چمدان های مسافران، محموله های پیک و در آخر بارهای عمومی قرار می گیرند.بنابراین حتی در صورت رزرو قبلی ممکن است بار شما بخاطر کمبود ظرفیت تخلیه شود.

هواپیماهای باربری CAO :

این نوع هواپیما فقط مخصوص حمل بار است و هیچ مسافری در آن وجود ندارد.بنابراین برای پذیرش بار انعطاف پذیر تر از هواپیمای PAX است.تنها عیبی که هواپیماهای CAO دارند این است که هزینه آنها نسبت به PAX بالاست. حتی اگر کالای شما جزء بار عمومی باشد.

مزایا و معایب حمل و نقل هوایی

مزایا و معایب حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی چه ویژگی هایی دارد ؟حمل هوایی نسبت به سایر روش های حمل مزایای بیشتری دارد اما چندان بی عیب هم نیست.حال ببینیم حمل و نقل هوایی هواپیما چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایای حمل و نقل هوایی

  • سرعت: با حمل هوایی در کوتاه ترین زمان بار خود را تحویل می گیرید
  • ظرفیت بارگیری: هرچند که ظرفیت بارگیری هوایی به نسبت دریایی محدودتر است اما با هواپیماهای باری می توان کالاهای متعدد در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ را جابجا کرد.
  • مرزها: حمل و نقل هوایی، موانع فیزیکی یا گمرکی کمتری دارد.
  • دسترسی: با هواپیما امکان دسترسی به مکان های دور از دسترس و پنهان هم وجود دارد.چیزی که در سایر روش های حمل و نقل امکان پذیر نیست.
  • بارهای خاص و خطرناک: حمل بار با هواپیما بهترین روش برای ارسال کالاهای فاسد شدنی، شکستنی و با ارزش است.
  • امنیت: ایمنی حمل بار هوایی بسیار بالاست.
  • درجه حرارت: اگر نیاز باشد دمای خاصی برای حمل کالاهای شما در نظر می گیرند.

معایب حمل و نقل هوایی

  • هزینه بالا: حمل هوایی بار، گرانتر از سایر روش های حمل و نقل است.
  • آب و هوا: شرایط آب و هوایی می تواند باعث تاخیر در ارسال کالایتان شود.
  • محدودیت های قانونی: کشورهای مقصد قوانین مخصوصی برای حمل و نقل کالا دارند.
  • کامل نبودن: حمل و نقل هوایی با وسایل نقلیه دیگر مثل کامیون، قطار و … تکمیل می شود.
  • محدودیت در حمل بار: محصولات لیتیومی، مایع یا مواد خطرناک و … را بدون گرفتن مجوز و گذراندن تشریفات اداری نمی توان به روش هوایی حمل کرد.

انواع وسایل نقلیه هوایی

انواع وسایل نقلیه هوایی

وسایل نقلیه هوایی با هدف حمل مسافر، گردشگری، حمل بار و …ساخته شده  که هرکدام به شیوه ی خاصی عمل می کنند.

فکر می کنید انواع وسایل نقلیه هوایی از گذشته تا به امروز کدامند؟

  • طیاره

طیاره ها که به آن هواپیما گفته می شود دارای بال ثابت و موتور قدرتمند هستند.هواپیماها با استفاده از موتور جت، پروانه یا موشک در هوا پرواز می کنند و یکی از محبوب ترین وسال حمل و نقل هوایی بشمار می روند. آنها توسط یک خلبان یا گروهی از خلبانان و با کمک فناوری های خودکار پرواز می کنند.

  • هلیکوپتر

هلیکوپتر یک نوع روتورکرفت است.روتورهای چرخان افقی آن باعث می شود هلیکوپتر بصورت عمودی بلند شود، جلو و عقب برود و فرود بیاید.اولین هلیکوپتر عملیاتی در سال 1936 ساخته شد. در مناطق پرازدحام که امکان فرود هواپیما نیست از این وسیله استفاده می شود.هلیکوپتر برای گروههای نجات، رسانه ها و … پرکاربرد است زیرا می توانند مدت طولانی در آسمان پرواز کنند و برای کارهایی مثل فیلمبرداری  مناسب اند.

  • بالون هوای گرم

از این بالون ها برای گردشگری استفاده می شود.بالون اولین وسیله حمل و نقل هوایی حامل انسان بود.در سال 1783 در پاریس نخستین پرواز با بالون بدون سرنشین انجام شد.

  • بلیمپ

بلیمپ یک سفینه هوایی غیر سخت و پروانه دار است.این وسیله در مواردی که نیاز به فشار بیش از حد برای پرواز است استفاده می شود.

  • گلایدر

گلایدر یک نوع دیگر از هواپیمای بال ثابت است.اکثر آنها موتور ندارند.و فقط موتورهای کوچکی برای گسترش پرواز در آنها جاسازی شده است. گلایدرها عمدتاً برای ورزش استفاده می شوند: گلایدر، پاراگلایدر و هانگ گلایدینگ.

 از هواپیما برای حمل چه کالاهایی استفاده می شود؟

 از هواپیما برای حمل چه کالاهایی استفاده می شود؟

بنظر شما از هواپیما برای حمل چه کالاهایی استفاده می شود و در چه شرایطی باید حمل و نقل هوایی بار را انتخاب کنیم؟

حمل و نقل هوایی برای همه نوع کالایی مناسب نیست.اما بطور کلی بارهایی که می توانیم بصورت هوایی ارسال کنیم در دسته های زیر قرار می گیرند:

  • 1-کالاهای فوری که باید سریع به مقصدبرسند
  • 2-بارهای با حجم بالا
  • 3-قطعات یدکی وسایل نقلیه زمینی
  • 4-قطعات یدکی صنعت هوافضا
  • 5-غذاهای فاسد شدنی
  • 6-نمونه برای نمایشگاه ها و رویدادهای مهم
  • 7-گیاهان
  • 8-داروها، واکسن، محصولات دارویی
  • 9-حیوان زنده
  • 10-محصولات لوکس و گرانقیمت
  • 11-آثار هنری
  • 12-ماشین آلات و لوازم جانبی برای مصارف پزشکی

تمام موارد بالا را می توان با هواپیما حمل کرد اما این به این معنا نیست که بارهای دیگر را نباید بصورت هوایی ارسال کنیم.چون یک زمانی اولویت ما سریع رسیدن بار است.در چنین شرایطی هیچ چیز بهتر از حمل هوایی نخواهد بود.

بنابراین قبل ازاینکه تصمیم بگیرید بارتان را حمل کنید می توانیدبا تماس با مرلید مطمئن شوید که حمل با هواپیما برای بار شما بهترین گزینه است یا نه؟

 


یاتا چیست

یاتا چیست؟

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) در 19 آوریل 1945 با هدف نمایندگی، رهبری و خدمت به صنعت هواپیمایی در هاوانای کوبا تاسیس شد. این نهاد برای ایجاد همکاری بین خطوط هوایی و به منظور ارتقای خدمات هوایی امن، قابل اعتماد و اقتصادی راه اندازی شد.

این انجمن در زمان تأسیس خود دارای 57 عضو از 31 کشور بود که عمدتاً در اروپا و آمریکای شمالی قرار داشتند اما در حال حاضر حدود 290 شرکت هواپیمایی یا 83٪ از کل ترافیک هوایی را تحت پوشش قرار داده است.

یاتا بیش از 50 دفتر در سراسر جهان دارد و با تعریف یکسری قوانین مشخص به خطوط هوایی خدمت می کند.

این نهاد جهانی توسط یک مجمع عمومی و یک کمیته اجرایی( که به عنوان شورای حکام شناخته می شود) اداره می گردد. همچنین کار این هیئت اجرایی توسط 9 شورای مشورتی دیگر پشتیبانی می شود.

اولویت های یاتا که در سال 2022 تعیین شد شامل موارد زیر است:

  • محیط زیست و پایداری
  • ایمنی(ISAGO و IGOM)
  • تنوع
  • اطمینان از رعایت الزامات سفر برای COVID-19
  • اطمینان از سیستم های اسکان کارآمد (BSP و CASS)

جدیدترین هواپیماهای دنیا

جدیدترین هواپیماهای دنیا

بوئینگ 777 جزء جدیدترین هواپیماهای دنیا می باشد که قرار بود در سال 2022 توسط لوفتهانزا راه اندازی شود.این هواپیما می تواند 384 تا 426 مسافر را در کلاس های مختلف جابجا کند.از ویژگی های مسافر پسند این هواپیما می توان به کابین عریض، پنجره های کم نور، باکس چمدان بزرگ و … اشاره کرد.

این هواپیما بزرگترین و کارآمدترین جت دو موتوره جهان است که با پیشرفت های چشمگیر در موتورها تا 10 درصد مصرف سوخت کمتری دارد.

علاوه بر لوفتهانزا، شرکت هایی مثل امارات، سنگاپور و قطر ایرویز بدنبال خرید این هواپیمای جدید هستند.

ایرباس A321XLR هم جزء جدیدترین هواپیماهاست که انتظار می رود در سال 2023 پرواز آنرا ببینیم.این هواپیما می تواند تا 1000 مایل بیشتر از سایر هواپیماهای باریک بدون توقف پرواز کند.این هواپیما تا 10 ساعت بدون نیاز به سوختگیری مجدد قادر است به پرواز ادامه دهد که تقریبا دو برابر بقیه هواپیماهای کوچک است.از شرکت هایی که مشتری این هواپیما هستند می توان به بریتیش ایرویز اشاره کرد.

Boom Supersonic هواپیمایی که احتمال دارد تا سال 2026 بر فراز آسمان پرواز کند.این شرکت قصد دارد تا اوایل سال 2025 پروازهای آزمایشی خود را آغاز کند.جالب است بدانید که Boom برای توسعه موتورهای هواپیما قصد دارد با رولز رویس همکاری کند.ژاپن ایرلاینز یکی از مشتریان و سرمایه گذار اولیه این شرکت می باشد.

چرا ایرلاین های هوایی علاوه بر مسافر بار هم حمل می کنند؟

چرا ایرلاین های هوایی علاوه بر مسافر بار هم حمل می کنند؟

مسلما مثل همه ی کسب و کارهای دیگر صنعت هوایی هم برای افزایش درآمد یا به حداقل رساندن زیان ها بایستی تدبیری بیندیشد.هرچند که جابجایی مسافر سودآورترین بخش تجاری یک شرکت هواپیمایی است اما حمل بار هم باعت درآمد چندگانه می شود.

هواپیما دارای فضای ذخیره بار در قسمت بدنه است که بخشی از این قسمت برای نگهداری چمدان مسافران و مابقی برای حمل بار است.مزیت ارسال بار در هواپیماهای مسافربری این است که اغلب مواقع مسیر مستقیم است و محموله سریعتر می رسد در صورتیکه در هواپیمای باری تعداد توقف ها زیاد است و بار دیر به مقصد می رسد.

هواپیمای مسافربری مثل بوئینگ 300-777 می تواند تا 21000 کیلوگرم بار را بعلاوه بار تمام مسافران(442 مسافر)حمل کند.بنابراین انجام این کار به نفع ایرلاین هاست.

سود سفر مسافری به تنهایی ناچیز است، اغلب کمتر از 20 دلار برای هر صندلی. بنابراین، خطوط هوایی اغلب قراردادهای حمل و نقل سودآورتری را با خدمات پستی یا شرکت های حمل و نقل بین المللی منعقد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *