۵۵۰۶۴۴۵۰ ۰۲۱

محاسبه وزن حجمی

وزن حجمی کل
بار حجمی است؟
وزن قابل محاسبه
هوایی
دریایی
زمینی

همانطور که در محاسبه آنلاین cbm در بالا مشاهده کردید شما با داشتن وزن بار (به کیلوگرم) و ابعاد آن (به سانتی متر) به راحتی می توانید متوجه شوید که بار شما وزنی است یا حجمی، البته در ادامه شیوه محاسبه وزن حجمی و فرمول های آن را بصورت کامل شرح خواهیم داد.

در ادامه درباره موارد زیر بحث خواهیم کرد (برای مطالعه رو هر مورد کلیک نمایید)

وزن حجمی چیست

شیوه محاسبه آنلاین cbm

محاسبات وزن حجمی در حمل و نقل ؟

محاسبه وزن حجمی در حمل هوایی

وزن حجمی در بار دریایی و زمینی

هر کانتینر چند cbm هست؟

cbm چیست ؟

وزن حجمی چیست

وزن حجمی نسبت بین وزن و حجم تعریف می شود، در واقع وزن حجمی مشخص می کند که یک کالا چقدر حجم از فضا را اشغال می نماید و این مقدار نسبت به وزن واقعی کالا بیشتر است یا کمتر.

شیوه محاسبه آنلاین cbm

به زبان ساده محاسبه cbm  به معنای به دست آورن حجم اجسام می باشد(به متر مکعب). این بدین معناس که اگر ما میگوییم این جسم 2 cbm  می باشد یعنی دو متر مکعب می باشد.

وزن حجمی در حمل و نقل

محاسبه وزن حجمی در حمل و نقل

یکی از عوامل موثر در حمل و نقل وزن بار است و خیلی از افراد صرفا با قرار دادن بارشان روی ترازو و عددی که نمایش داده می شود هزینه های حمل را برآورد می کنند و تصورشان بر این است که معیار اصلی برای قیمت همین عدد می باشد.در صورتیکه در تمامی روش های حمل و نقل مهمترین نکته این است که بار چه حجمی از وسیله حمل و نقل را می گیرد.

اگر نسبت حجم بار به وزن آن بیشتر باشد، وزن حجمی ملاک محاسبات برای تعیین قیمت در نظر گرفته می شود.

احتمالا دوست دارید بدانید که وزن حجمی چطور اندازه گیری می شود تا خودتان بتوانید در خانه حجم بار را هم بدست بیاورید.در ادامه روش محاسبه وزن حجمی را توضیح می دهیم.

بطور کلی هر وسیله ای که قرار است حمل شود بصورت چمدان، جعبه، پالت، باکس چوبی و … بسته بندی شده و دارای 3 اندازه طول، عرض و ارتفاع می باشند.

در حمل و نقل چند نوع وزن داریم؟

معمولا ما در حمل و نقل ما دو نوع وزن داریم:

1-وزن واقعی:  یا وزن ناخالص که بر حسب کیلوگرم با در نظر گرفتن بسته بندی و پالت می باشد.
2-وزن ابعادی یا حجمی: که مقدار فضایی است که محموله شما اشغال می کند.

زمانیکه شرکت حمل این دو وزن را داشته باشد میتواند میزان وزن قابل شارژ را محاسبه کند و بر اساس آن نرخ حمل را اعلام نماید.

محاسبه وزن حجمی در بار هوایی

محاسبه وزن حجمی در بار هوایی

برای اندازه گیری وزن حجمی برای بارهای هوایی بایستی اندازه طول و عرض و ارتفاع را (به سانتی متر) در یکدیگر ضرب کرده و تقسیم بر عدد 6000 کنیم.اگر جوابی که بدست می آید از وزن بار(عدد روی ترازو) به کیلو گرم بیشتر باشد یعنی بار شما حجمی است و قیمت دهی بر اساس وزن حجمی انجام می شود.

وزن حجمی در حمل دریایی

در حمل و نقل دریایی قیمت حمل بار بر اساس کانتینرهای 20 و 40 فوت داده می شوند.اما اگر بار از یک کانتینر کمتر باشد یا اصطلاحا خرده بار باشد بر اساس وزن یا حجم  قیمت دهی می شود.

نکته بسیار مهم در حمل دریایی این است که قیمت های خرده بر مبنای هر یک تن یا هر متر مکعب داده می شود.
مثلا اگر باری داشته باشید که 3200 کیلوگرم است، در مرحله اول آنرا به تن تبدیل می کنید که 3.2 تن می شود(هر 1000 کیلو یک تن است).سپس حجم بار را به مترمکعب حساب می کنید.فرمول محاسبه حجم هم بصورت زیر است:

طول* عرض* ارتفاع به متر

حال اگر جواب بدست آمده از فرمول حجم از 3.2 تن بیشتر باشد بار شما حجمی است.

برای شناخت خطوط دریایی به صفحه اسامی شرکت های کشتیرانی در ایران مراجعه نمایید.

هر کانتینر چند cbm هست؟

هر کانتینر چند cbm هست؟

برای اینکه بدانیم هر کانتینر چند cbm هست ابتدا باید طول، عرض و ارتفاع داخلی کانتینر را در هم ضرب کنیم تا حجم یا cbm آن بدست بیاید.همانطور که می دانید معمولا کانتینر ها به دو دسته 20 و 40 فوت تقسیم بندی می شوند.

نکته : اعداد بالا رو به پایین گرد شده اند.

شیوه محاسبه cbm هر کانتینر :

ابعاد داخلی کانتینر 20 فوت و 40 فوت به شرح زیر می باشد:

کانتینر 20 فوت | طول : 5.87 متر ، عرض: 2.35 متر ، ارتفاع:2.38متر

کانتینر 40 فوت | طول : 12 متر ، عرض: 2.35 متر ، ارتفاع:2.38متر

طولxعرضxارتفاع (کلیه ابعاد به متر)= حجم یا cbm

نکته : در کانتینر 40 های کیوب معمولا ارتفاع 20 سانتی متر بالاتر می باشد.

محاسبه وزن حجمی در حمل زمینی

وزن حجمی در حمل زمینی

در حمل زمینی مثل دریایی اگر بار از یک فول تراک کمتر باشد بایستی آنرا بصورت خرده بار حمل نماییم.

فرمول محاسبه خرده بار در حمل زمینی به این صورت است که ابتدا طول و عرض و ارتفاع(متر مکعب) را در هم ضرب می کنید تا حجم بار بدست بیاید.وزن واقعی بار را هم بر حسب کیلوگرم حساب می کنید.

حالا برای اینکه ببنیم بار حجمی است یا وزنی ابتدا حجم بار به متر مکعب را در عدد 333 ضرب می کنیم.اگر عدد بدست آمده از وزن واقعی بار(عدد روی ترازو) به کیلو گرم بیشتر باشد بار شما حجمی است و به اندازه عدد بدست آمده شارژ می شود.

CBM چیست؟

CBM چیست؟

CBM به زبان ساده همان حجم محموله شماست که برای محاسبات حمل و نقل بین المللی از جمله وزن ابعادی و وزن قابل شارژ مورد استفاده قرار می گیرد.

وزن ابعادی یک راه برای نشان دادن وزن حجمی است که در ان محموله حجیم اما سبک وزن است.مثلا یک پالت از توپ پینگ پنگ را در نظر بگیرید.این پالت بسیار سبک است اما حجم زیادی از وسیله حمل را اشغال می کند.در اینگونه مواقع وزن قابل شارژ برای شما تعیین می گردد.

در حمل و نقل دریایی یک تن یا 1000 کیلو معادل 1cbm است.برای اینکه کار محاسبه آسانتر شود در اینجا یک مرجع تبدیل آورده شده است:
1 کیلوگرم = 0.001 CBM

10 کیلوگرم = 0.01 CBM

50 کیلوگرم = 0.05 CBM

100 کیلوگرم = 0.1 CBM

200 کیلوگرم = 0.2 CBM

500 کیلوگرم = 0.5 CBM

1000 کیلوگرم = 1 CBM

یک کانتینر 40 فوتی ظرفیت دارد 67cbm و می تواند تا حجمی معادل 55 تا 58 cbm بارگیری داشته باشد.

اما محاسبه CBM برای محموله های هوایی متفاوت است.در حمل هوایی هر 167 کیلوگرم معادل 1CBM است و در حمل زمینی هر 333 کیلو گرم یک سی بی ام می باشد.